Ge ditt barn rörelseglädje

Barn och fysisk aktivitet.

Att ge ditt barn rörelseglädje. Jag har både föreläst och skrivit mycket om det här viktiga ämnet tidigare. Bland annat inlägget ”så får du ditt barn att röra på sig” som sammanfattar mycket av min syn på saken, med exempel på hur vi gör i min familj. Allra bästa sättet tycker jag är att gå ut, oavsett för arrangerad idrott eller som i helgen – med bad och lek i parken. I friska luften kommer rörelseglädjen spontant. Du behöver inte tänka på mer än så när det gäller små barn, men visst är det intressant att fylla på med idéer från andra?

I fredags förra veckan var jag och kollegorna på ett pressevent som Reima, ett finskt märke med funktionella barnkläder, hade tillsammans med Team Nordic Trail. Reima vill inspirera världens barn till att röra på sig mer. Målet är att få ihop minst en miljon timmar fysisk aktivitet genom den internationella #millionhoursofjoy-kampanjen.

Stolt Junior på höstens första fotbollsträning. Våra barn är väldigt aktiva, men ibland fastnar de också framför iPads. Som alltid, det ena utesluter inte det andra, men det gäller att hitta en sund balans. 

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar alla barn och ungdomar minst en timmes fysisk aktivitet per dag, vilket behövs för barnens tillväxt och utveckling. I Sverige är det dock många som inte uppfyller den rekommenderade aktivitetsdosen trots att en ökande andel barn deltar i organiserad träning. Alltså är det familjers dagliga rutiner och attityder som behöver förändras.

– Reimas mission är att återinföra rörelseglädjen i varje barns vardag och sprida information, tips och hjälpmedel för att öka barns fysiska aktivitet, oavsett yttre omständigheter – lek och en aktiv fritid hör ju trots allt till barnens vardag. Vi vill inspirera alla barn till ökad aktivitet och samtidigt berätta om Reimas finska rötter och det nordiska sättet att vara förälder, säger Reimas vd Elina Björklund, som själv har tre barn som redan nått tonåren.

Genom utmaningen #millionhoursofjoy bjuder Reima in barn från alla länder att röra sig tillsammans minst en miljon timmar mer. Timmarna av fysisk aktivitet uppdateras fortlöpande på kampanjens webbplats där familjer kan utmana varandra till lekfulla landskamper.

Marie Löfs tips för att öka små barns dagliga fysiska aktivitet:

  1. Ge små barn förutsättningar att röra sig! Ta med dem till parken, skogen med mera. Små barn har mycket spontan aktivitet och får de ytor rör de sig oftast av bara farten.
  2. Barn gör ofta som vi vuxna gör. Om vi t ex cyklar och går när vi ska transportera oss blir det naturligt för barnen också. Små barn kan ofta även gå längre än vad vi tror.
  3. Låt barnet pröva olika typer av aktiviteter och idrotter.
  4. Sprid ut några mjuka bollar och ballonger hemma. Detta stimulerar till rörelse även inomhus.
  5. Försök hitta aktiviteter som just ditt barn tycker är roligt och gör dem gärna tillsammans.

Mina egna bästa tips för att ge ditt barn rörelseglädje hittar du här.

2 kommentarer

  1. Jag har en 6-åring med myror i brallan – så vi har aldrig riktigt haft problemet med stillasittande. Men det kanske kommer när hon blir större. Men vi bor på landet – så vi cyklar, hoppar studsmatta, promenerar… sedan går hon på fotboll på sommaren och konståkning andra halvåret! Rider sporadiskt. Och ute så mkt det går! Men är det inte så att aktiva föräldrar aktiva barn? Och oaktiva föder oaktiva. Ska ju inte dra alla över en kam – men jag tror absolut att det ligger ngt i det…

    Ikväll är det fotboll – familjen tar bilen dit och mamman springer 10-12 km dit. Win-Win 😊

    1. Anna Lissjanis

      Joanna – jo, jag är säker på att föräldrarna inspirerar sina barn, medvetet eller omedvetet. Härligt att du kan få in din träning medan ditt/dina barn tränar. Ha en skön tur! 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *