5 övningar för balanserad styrka

För att bli balanserad måste du ur balans.

Det är det enda sättet att lära dig hitta balansen när det är tungt och vingligt. Och då syftade jag både på träning och livet i allmänhet. För det här med balans är det svåraste som finns, färskvara du måste jobba med konstant. Men både när det kommer till träning och annat lär du dig hitta balansen om du övar. När livet stormar och känns tungt kan du lära dig att snabbt parera och kompensera med det du mår bra av. Och när du väljer instabila övningar utmanar du kroppen att bli jämnstark och stabil.

Här är några övningar som jag gillar just eftersom du blir jämnstark och stabil i hela kroppen. Här tränar du en sida i taget och kopplar på alla muskler för att hålla balansen, precis den styrka vi har nytta av i livet.

5 övningar för balanserad styrka

1. Kettlebellpress med botten upp. En bra övning för stabilitet från greppet, till underarmen och genom i hela kroppen. Där vingligheten utmanar dig till ökad kontroll och styrka.

2. Enbensknäböj / Pistol Squat. Med hjälp av att hålla i en TRX, ringar, pinne, väggen eller klarar du att göra dem utan att hålla i något alls? Oavsett kräver den balans, core- och lårstyrka, fokus och rörlighet. En superövning för löpare eftersom vingligheten tränar de små musklerna runt knät och därmed ökar stabiliteten kring leden.

3. Sidoutfall. Ur SportHälsas ”veckans träningsprogram”. Håll i en pinne som stöd, eller en vikt av något slag, kliv ut åt en sida i taget. Böj djupt i benen och skjut dig tillbaka till mitten med mycket kraft från rumpan + utsida lår.

4. Draken. Hitta balansen på ett ben och håll en parallell höft. Tänk att hela kroppen ska vara lång och rak med aktiva coremuskler, som att någon ”drar dig i huvudet och foten”. Behåll en rak kropp och fäll i höften med kettelbellens vikt ner mot golvet. Vänd upp med kraft från rumpa och baksida lår.

5. Enarmsrodd i TRX eller ringar. Här krävs stark core och kontroll för att hålla balansen. Häng ut skuldran, kom bak med axeln, dra dig upp och knip åt mellan skulderbladen. Bromsa på vägen ner. Upprepa.

Alla kroppar är olika och vi måste därför utgå från oss själva, men använd instruktionerna som riktlinjer. Lycka till om du testar!

2 kommentarer

  1. Hej, undrar vad det är för skor du har på dig på träningsbilderna?

    1. Anna Lissjanis

      Det är ett par Merrell Vapor Glove. Som Five Fingers om du minns dem, barfotasko, men utan tår. Så sköna och god markkontakt.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *