2 rörlighetsövningar för höften i film

rörlighetsövningar för höften

Löpning + tunga lyft + stillasittande jobb = rörlighetsövningar för höften!

Eller det borde vara så, men ändå trillar mina rörlighetsövningar bort ibland. Därför är jag så glad att ha hittat tillbaka till yogan igen där jag får det på köpet och ibland gör jag även lite övningar för mig själv. Inleder mina styrkepass med de här två sekvenserna eller lägger in dem mellan olika styrkeövningar.

Varför rörlighetsträning? Fördelarna är att din kropp har lägre skaderisk och större potential att bli stark ju mindre begränsningar i rörelserna du har. Att all belastande träning, till exempelvis styrketräning och löpning som jag nämnde, kan göra dig stel vilket i sin tur leder till minskad funktionalitet i idrotten och i vardagen. Stelhet, sämre kroppshållning och ökad skaderisk. Men det finns lösningar..

Speciellt den första av de två övningar jag visar här, gjorde jag mycket då jag hade hopparknä. Knäproblem kan också uppstå av en stel höft och strama muskler på utsida lår, vilket den här övningen är suverän mot.

2 rörlighetsövningar för höften

  1. Hunden med benlyft – upp och fram
  2. Huksittande med armsträck och rotation

Rörlighetsövningar för höften, men även grymma för att motverka stel bröstrygg, fot- och knäled, bröstryggen, axlarna, bröstmuskeln, baksida lår, vader – ja du hör ju, hela kroppen. Lycka till om du testar och ha en fantastisk fredag!

Fler filmer med rörlighetsövningar för höften

P.S. Om du undrar över blodet på ena knät kan jag berätta att jag snubblade till när jag sprang snabba intervaller på löpband en dag. Skulle hoppa av bandet och kom ner med knät så det skrubbade upp knät. Ingen fara, men lätt att stöta i knät så att skorpan lossnar, vilket jag gjorde när jag skulle filma detta. Typiskt dålig tajming med vita tights…

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *