Båten på bänken och annan tuff magövning att smyga in

Smidighet.

Att allt kring träningstillfällen och övningar under passen flyter in, utan att det blir ett tidskrävande projekt. Så vill jag ha mina träningspass, vilket du kanske förstått efter mina filmer med ”3-i-en-övningar”, att köra med ett redskap istället för en massa olika runt om i gymmet?

Jag och min vän Kattis hade en diskussion om detta i helgen. Hon behöver flera timmar på sig för att träna. Att åka bil till Friskis (trots att hon har ett grymt hemmagym på gården), att gå på ett bokat pass och hinna prata med folk hon känner före och efter passet. Samma sak är det med mannen. Jonas kör nästan bara paddel i hop med vänner nu för tiden. Då måste dels tiderna stämma för alla parter och de måste hitta en ledig bana att boka. Sen får de ofta åka en bit utanför stan och spela.

Jag tycker alla sätt som håller motivationen uppe är kanon. Att längta till din träning och allt runt omkring den. Själv gillar jag frihet och enkelhet, i alla fall på vardagarna.

Mitt sätt att få in träningen med heltidsjobb och familj är att för det mesta träna innan/på vägen till jobbet. Jag utnyttjar vägen mellan Gärdet och Söder för cykelturer eller promenader. Går ofta hemifrån i träningskläder, smiter in och kör en 45 minuter på SATS mellan hemmet och jobbet. Dusch har vi på kontoret vilket är smidigt eftersom jag ofta blir småsvettig av transportcyklingen upp för Götgatsbacken.

På samma sätt ”smyger” jag in bonusövningar i mina träningspass. Har jag väl laddat på en stång gör jag flera övningar, ibland ett helt pass, med den. Och har jag väl bänkat mig på en bänk gör jag flera övningar på den..

Båten på bänken och annan tuff magövning

När jag styrketränade på SportsGym i Östersund körde jag den här tuffa magövningen mellan bänkpressarna – dragon fly. Som skulderstående vid yoga, men där du kan ta hjälp genom att hålla om bänken. Från liggande, lyft benen med stark mage och kom upp kota för så långt du klarar. Vänd sen kontrollerat ner igen.

Just nu är jag inne i en tung träningsperiod, men mellan 4-8 reps per set, vilket kräver längre vila mellan seten. Men rastlös som jag är kör jag gärna någon övning som inte ”stör” huvudövningen. Och som sagt – är smidig och funkar med utrustningen jag redan använder.

Båten på bänken! Som i yogan, men där jag jobbar från liggande upp till båten utan att använda armarna och tillbaka ca 8 gånger.

Dragon fly och båten är två övningar jag är extra glad att klara av efter rectus diastasoperationen. Jag vågade knappt drömma om att jag någonsin skulle kunna göra dessa efter operationen, men lönar sig att inte ge upp, även om det kan tagit några år.

Vilken träningstyp är du? En som gärna planerar och strukturerar kring dina pass eller smyger in dem?

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *