Veckans viktiga återhämtning

Godmorgon!

Nu har jag vaknat upp hemma i Stockholm igen, trött och ruggig efter en natt på resande fot. Men det berör mig inte så mycket. Du känner kanske igen känslan efter ett par sköna dagar i solen, som att ha byggt upp en barriär av ljus och värme. Som gör en tålig för mörker och sömnbrist. Och ska jag vara ärlig har jag längtat lite efter detta. Myset med höstlöven och förväntan inför julen. En månad kvar innan vi kan börja elda adventsljus – har du tänkt på det?

Men. Förmodligen hade jag inte varit lika glad utan den här solveckan. För hur mycket jag än älskar Sverige och mina rutiner är det en stunds frånvaro som får mig att se. En veckas återhämtning från de fullbokade lämna-barn-jobba-lagamat-städa-packa-fixa-dagarna. Återhämtning från stress och tider att passa samtidigt som jag fyllt på med energi.

Träningen och rörelse över lag på Mythos Beach har jag berättat en hel del om, men den är bara en liten del av tiden. Kalla det träningsresa, men en övervägande stor del har bestått av att fylla depåerna…

Veckans återhämtning

Med stressfri tid i ljuset. Som fått mig att sova som en grekisk gud om nätterna.

Med kärlek. Närhet och närvaro. Till barnen, att verkligen lyssna på det de berättar och till ljudet av vågorna. Saker jag är dålig på när hjärnan går på högvarv av stress och 1000 saker att komma ihåg, men den här resan har jag verkligen kunnat koppla av mentalt.

Med att ”bara vara”. Känna sand och vatten mellan tårna.

Med värme. Från solen och lena stenar.

Med blå blå himmel och hav. Uppfriskande dopp i havet, varmare än utomhuspoolerna, oändligt med maximal frihetskänsla.

Med en och annan vilostund på solstolen. Om än kortvariga på grund av 4 rastlösa vildingar.

Med både fiskpedikyr och vanlig pedikyr. Behandlingar jag sällan tar mig tid för annars, men fantastiskt skönt och välbehövligt för mina gympadojsfötter. Dessutom så avkopplande att jag somnade i massagestolen.

Med balkongjobb. För ja – ibland är det mer vilsamt än att aktivera barnen, speciellt i den här miljön. Jag och Jonas har turats om för att få några dagliga pauser var.

Frukost - Anna Lissjanis

Med mat. Det har varit otroligt lyxigt att välja och vraka ur buffén 3 gånger om dagen, utan att vare sig lägga energi på storhandling, matlagning eller att diska. Mina favoriter bland ätbarheterna här är ägg i olika varianter, solmogna grönsaker och frukt, fetaost, oliver, lokalt från grillen, glass och bakverk. Varierat från dag till dag, men alltid gott, mätt och belåten.

Och nu, hemma i Stockholm igen, inleder jag veckan med vilodag för att kunna återgå till både min träning och älskvärda vardag med fulltankade krafter. Är så tacksam för den här resan som gett mig nytändning och sug efter det mesta.

Har du hunnit återhämta dig med det du behöver under helgen? Om inte, se till att smyga in det du behöver under veckan, det måste inte vara så stort. En morgonpromenad, lunch med en vän, meditation på tåget, en powernap, massage. Det sätt du behöver för att stilla tankarna och starta om. KRAM!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *