Pumpa rumpa – 6 grymma rumpövningar i film

Vad passar bättre i pumpatider än att pumpa rumpa med grymma rumpövningar?  Skämt åsido, rumpan är en av våra viktigaste och starkaste muskelgrupper som du har stor nytta av att stärka. Och som vid de flesta övningar för stora muskelgrupper får du dessutom bra träning av assisterande muskler.

Därför ska du träna rumpan:

  1. Det är en stor muskelgrupp som ger massor av kraft när vi går, springer, hoppar, kliver med mera. Speciellt vid snabb kraftutveckling, t.ex. korta intervaller och backlöpning, har du stor nytta av en stark rumpa.
  2. Rumpan håller bäckenet på plats och förbättrar därmed din hållning när du rör dig, sitter och står stilla.
  3. En stark rumpa skyddar ryggen från att överbelastas eftersom den ger kraft när du lyfter tungt och tar upp stötar när du hoppar, springer etc.
  4. Uthålliga rumpmuskler ger mer ork i vardagen där många rörelser sätter ben- och sätesmusklerna i arbete. Du blir helt enkelt piggare med en stark rumpa!

Precis som förra veckan visar jag rakt av övningar från ett benpass jag körde veckan innan vi reste till Mythos Beach. Sex övningar som förutom ordentlig rumppump ger bra träning för bålen, greppstyrka, ben, vader och rörlighet i bröstrygg och fotleder.

Pumpa rumpa – 6 grymma rumpövningar

  1. Utfallsgång med hantlar
  2. Overhead squat
  3. Marklyft
  4. Rumpspark
  5. Enbensknäböj + tåhävning
  6. Hip-thrust

3 förslag på upplägg:

  1. Gör samtliga övningar i en cirkel där du tränar 45 sekunder, vilar 15 sekunder och går vidare till nästa. Upprepa 3-4 varv.
  2. Gör en övning i taget med 3 x 10 repetitioner (3 x 24 utfallssteg).
  3. Gör övningar i ett superset och ett triset. Förslagsvis kör utfallsgång + overhead squat, marklyft + hip-thrust, rumpspark + enbensknäböj

Pumpa lugnt och hoppas du får en riktigt fin fredag!

Fler grymma rumpövningar hittar du här:

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *