Aktiv återhämtning – fysiskt och mentalt

Aktiv återhämtning

Som i att du aktivt väljer att fylla på med energi och rör på kroppen i låg intensitet. Syftet är att påskynda kroppens återhämtning genom att förse musklerna med näring och där den ökade blodgenomströmningen transporterar bort slaggprodukter via blodet. Till exempel med en promenad, på en träningscykel, simning – eller en lugn joggingtur. Undersökningar visar att lätt träning minskar ömhet och svullnader i musklerna med 40% och ju bättre tränad du är desto snabbare återhämtningen.

De flesta av oss vardagsmotionärer behöver inte aktiv återhämtning med lugn träning, vardagsaktiviteter räcker fint, men mentalt kan många av oss behöva vila. Till exempel med lugn omkring dig, tystnad och att komma ur ditt eget huvud en stund genom att prata med en vän.

Jag älskar mina barn mest av allt och det är mysigt att rå om dem helt själv, men stundtals känns det som att jag håller på att tjata ihjäl mig. Tålamodet räcker till att upprepa samma fras fyra gånger, men sen spricker jag. Det är som att mina ord rinner av dem ibland. Eller är det så att de inte hör eftersom de babblar så mycket själva?

Fysiskt var jag pigg efter helgen, men hjärnan behövde lugn. Så redan i söndags mailade jag kollegorna att jag skulle starta arbetsveckan hemifrån, för att njuta av tystnaden och göra klart en sak i taget utan avbrott. Efter en löptur med Elin…

Snack med en vuxen, som inte säger emot, haha. Lycklig är jag som kan få sällskap av Super-Elin Blom både här i Stockholm, i Östersund och i Jorm. Hon som jag har sina föräldrar i Jorm, bor och jobbar i Östersund, men har sin kille i Stockholm. Nu när Elin hälsade på honom passade vi på att ta en lugn pratjogg runt Djurgården.

En lugn och gråmulen morgon. Som fick glitter av gott sällskap, en spegelblank Djurgårdskanal och behagligt spring. En mil i lagom tempo för att prata och ta jämna andetag. Syresätta.

Sen gröt och jobb i tystnad. En dag som gav mig massor av energi samtidigt som jag fick mycket skrivarbete gjort. Och ny längtan efter sällskap. Idag har hjärnan mer space och jag ser fram emot en dag med kollegorna på kontoret. Aktiv återhämtning – i rörelse och/eller stillhet, kan göra underverk.

2 kommentarer

  1. Alltså åh vad härligt det verkar! 😍 Håller med dig om att kroppen och knoppen inte alltid är på samma nivå. Och gröttokig som jag är undrar jag såklart vad du har i skålen, hihi! 😁

    1. Anna Lissjanis

      Ellen – det är havregryn + chiafrön + linfrö-gröt, men ägg i också. Och mandelmjölk, kanel, blåbär. Gott och skön magkänsla! 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *