Så kommer du över en mental spärr – 4 tips

5, 5, 5, 5, 5, 5, 6!

Plötsligt händer det – du kommer över en mental spärr. Jag har tragglat på med 5 pull-ups i över ett år nu, men igår vann jag äntligen över janten i hjärnan. Efter en vilsam lördag var utgångsläget bra, men framför allt var skallen med mig. Eller inte med mig?

Utan tvekan gick jag in, körde ett set skivstångsrodd som uppvärmning, sen bara gjorde jag det – 6 pull-ups! Alltså utan viktbältet du ser mig med på bilden, men även utan dragremmar eller andra hjälpmedel. Och därefter några set med 5, 4, samt viktade där jag också orkade 1-2 stycken innan jag fortsatte med excentriska (hur jag tränat och mina bästa tips för att klara pull-ups och chins hittar du här). Sen, som i chock, vidare till marklyft där jag också försvarade mitt senaste PB.

Som alltid är siffrorna oviktiga för dig som läser, men du förstår säkert storheten? Att nå ett mål du jobbat mot länge och få ett bevis på att du lyckats bra med loopen av träning – mat – återhämtning. Vilket inte är helt lätt då det är så mycket annat som också påverkar. Trägen träning är givetvis en framgångsfaktor, men även det mentala/icke mentala.

Så kommer du över en mental spärr – 4 tips

  1. Tänkt så lite som möjligt. För mig blir jag bara ännu mer låst av tankar som ”nu SKA jag göra 6 stycken” för bakom den tanken lurar erfarenheten ”jag klarar 5, sen brukar det ta stopp”. Att tänka på något helt annat kan faktiskt hjälpa, gärna något/någon som plockar fram glädjen och styrkan inom dig. ”Snart ska jag bygga pepparkakshus med barnen..”
  2. Visualisera hur du klara det innan du göra det. Till skillnad mot att tänka i siffror som ovan, se en inre film av hur du lyckas.
  3. Belasta mer än du tror du klarar. Kan låta motsägelsefullt, men hänger du exempelvis en vikt i ett bälte när du gör pull-ups är förväntningarna 0. Klarar du då en tycker kropp och hjärna automatsikt att du orkar fler utan yttre belastning.
  4. Lägg ingen press på dig själv. Ingen måste klara att göra x stycken pull-ups, eller något andra träningsmål, för att leva ett lyckligt liv (om du inte är elitidrottare och tjänar ditt levebröd på din idrott). Det är bara en krydda och därför inget att stressa upp dig över. Och med mindre press på dina axlar – ju lättare blir det att lyfta/dra/springa eller vad du tränar mot.

Som vanligt passar inte alla råd för alla, men för mig har de här tankebanorna hjälpt mig vidare både vid mina pull-ups, marklyft och annat. Värt att prova om du också kämpar för att ta dig över en mental spärr. Heja!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *