Årets 5 bästa-första-lista

Godmorgon fina!

Hur mår du så här en veckan in på nya året? Själv vill jag inte klaga på min start. En vecka här hemma i Stockholm utan större utsvävningar, med framför allt mycket sömn har gjort mig gott. Jag har snittat 9 timmar varje natt sen vi kom tillbaka till stan, vilket gör stor skillnad för allt. Humöret. Energin. Kreativiteten.

Alla dagar, året runt, är en chans att börja om med det som får dig att gnistra, men rent mentalt är ändå ett nytt år som mest peppande. Håller du med? Jag blir alltid så nostalgisk och (som den siffermänniska jag är) tänker ”det här var årets första..”. Vilket gör upplevelsen extra speciell. Så här kommer årets första måndagslista med…

Årets 5 bästa-första-lista

1. Träningspass..

..var ett som gjorde sig påmint i nästan en hel vecka efteråt. Galen träningsvärk som alltid efter en lugnare träningsperiod/med andra träningsformer och övningar. Men framför allt hade jag power, vilket också är en positiv utdelning efter en tid med mindre stress och mer vila.

Passet om du vill prova:

  • Pull-ups + räckhäv, 4 superset
  • Marklyft + militärpress, 4 superset
  • Omvända flyes i cabelcross + push-ups, 4 superset
  • Hantellyft åt sidan + bicepscurl, 3 superset

Samtliga övningar körde jag med maximala vikter där jag orkade mellan 8-12 repetitioner.

2. Middag..

..var min vanliga lax. Som jag aldrig tröttnar på. Och som inte är något mer märkvärdigt än en laxsida med flingsalt, peppar och dill. Runt om den på plåten valfria rotfrukter och grönsaker med ringlad olivolja och örtsalt över. Sen in i ugnen på 250° i ca 20-30 minuter tills fiskköttet särar sig fint och är lätt rosa inuti. Till den serverar jag ofta en kall sås, ex. crème fraîche med pressad vitlök och örtsalt, romsås eller ponzu mayosås, samt potatis/ris/quinoa eller det runt omkring laxen på plåten.

3. Äventyr..

..var med barnen (minus Hugo, plus kompis till Hampus) på musikalen Aladdin. Det ger en helt annan känsla att se artister agera IRL istället för på skärmar och jag är glad att barnen får uppleva det. Vi alla tyckte det var fantastiska skådisar/sångare, bl.a. Markoolio, Claes Malmberg och Charlie Grönvall, och bra musik. Jag imponeras över deras energi, att de agerar så här flera timmar om dagen – starkt! Dessutom var resan dit och hem ett äventyr i sig för de små. Trots att vi bor mitt i stan är det sällan de minsta åker T-bana, så det var också spännande.

4. Insikt..

..var att jag är så glad över att yogan fått en del av mitt liv igen. Det går i vågor hur stor plats jag ger den, men i höstas tog jag som du kanske minns ny fart med ett pass i veckan. Och trots frånvaro under julen var det självklart att gå på lördagspasset i helgen då det funkade med familjeplanerna. Så SKÖNT och som jag skrev på Instagram – en perfekt kombination med min styrketräning, löpning och skidåkning, samt för att varva ner.

Att göra det du mår bra av är ju inte alltid helt självklart. Tröskeln kan kännas flera mil hög ibland, men har du väl fått in en rutin krävs ingen energi för att övertala dig själv. Det sägs att det tar 3 veckor att komma in i en ny vana, så är det något du verkligen VILL från hjärtat (d.v.s. inte vad någon annan tycker är bra för dig) – ge inte upp. Och visar det sig att det kanske inte var någon vana som passar dig har du garanterat blivit en erfarenhet rikare.

5. Glädjekick..

..var att se Junior och Jonnas lycka över att kunna åka skridskor – utan stöd. Igår var vår premiär på isen med först stapplande steg till allt stabilare. De klarade att åka även förra säsongen, men då gick det inte så här fort att komma igång. Barnen har blivit så stora och jag kan inte sluta tjata om hur roligt det är när vi kan dela intressen.

Nu är jag nyfiken på din lista? Ditt 2018´s första träningspass, middag, äventyr, insikt och glädjekick? Skriv gärna i en kommentar, eller om du bloggar – klistra in länken. Vore så roligt att läsa hur ditt nya år har startat. KRAM!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *