Rörelsepauser – när tid ifrån datorn effektiviserar ditt arbete

Godmorgon och välkommen VÅREN!

Så känner i alla fall jag här i Stockholm, nu när solen börjat visa sig igen. Hur är det där du är? Skillnaden i vårt långa land är ju stor, jag vet som var i meterdjup snö för bara en vecka sen, men oavsett går vi alla mot ljusare tider. Det är fortfarande kallt ute och 0° + blåst känns snarare som – 15° i Jämtland, men det är torrt och fint. Krispig luft, låg sol som ger det där magiska ljuset. Som liksom suger ut mig för en promenad, löptur eller bara att stå vid husknuten och andas.

”Du som tränar och  jobbar med en hälsosajt rör väl på dig mycket?”

..kan jag få höra ibland. Men nej, så är det inte. Det senaste året har jag jobbat och suttit framför datorn mer än någonsin, men under hösten började jag prioritera att få in mer vardagsmotion. Ny på jobbet var jag så ivrig att jag knappt tog mig tid att gå på toa, men insåg till slut att både jag och jobbet har allt att tjäna på att jag tar korta rörelsepauser. Inte bara för att starta om hjärnan för stunden – för att arbetssituationen ska vara hållbar på sikt. Och det behöver ju inte vara så radikalt som att springa en mil.

5 smarta rörelsepauser för en effektivare arbetsdag

  • Ställ en tajmer och res dig upp en gång i kvarten.
  • Kör katten-kon sittandes.
  • Sitt i huksittande ett par minuter.
  • Vila hjärnan genom att sluta ögonen och följa dina andetag i några sekunder. Bara det.
  • Gå ett varv runt kvarteret.

Den här veckan har jag startat från hemmakontoret och då är det extra mycket värt med några rörelsepauser för sol, syre och cirkulation. I måndags sprang jag ett varv i Lill-Jansskogen mitt på dagen och igår drog jag ut på en kvarts promenad runt kvarteret. Och det är slår aldrig fel – efter de där minutrarna har jag ofta både löst en massa problem och strukturerat upp arbetsuppgifterna. Eller bara loggat ur tankarna på allt som rör jobbet för att fräscha upp sinnet – så värt!

..men ändå inte självklart att ge sig ut. Jag tänker ofta att ”jag ska bara göra klart där här…”, men det fasen bara att göra. Om du har möjlighet – passa på medan det är ljust ute för dubbel effekt. En D-vitaminboost och ljusterapi, men håll ändå ögonen på var du sätter fötterna. Det är fortfarande halt på sina ställen och rolig is att krascha.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *