Lugn puls på längdskidor – veckans träning

längdskidor

Godmorgon från en av alla magiska turer på längdskidor!

Det har du som följer mig på Instagram sett, men nu vill jag berätta lite mer om det här i bloggen också. Du som följt mig ett tag vet att jag gärna kör tung träning. Mycket marklyft, dips och pull-ups, samt endel kortare löppass med intervaller. Jo, lugn yoga och promenader också, men majoriteten av passen är förhållandevis tuffa. Vilket jag älskar, men den här veckan har det känts bra att bryta av med något helt annat. Sänka pulsen och intensiteten en aning, till förmån för uthållig meditationsmotion.

längdskidor

Nästan varje morgon har jag klivit upp före alla andra för en tur i Gubbmyrens fina skidspår. De ligger rakt nedanför vår stuga, lite dolt inne i skogen. Mer centralt i Lindvallen, vid Experium, finns en större längdskidanläggning med garanterad spårning varje dag, men desto mer folk och mindre ”naturligt”. I skogen får jag lugnet och har inga problem att glida runt länge för att filosofera, dra in len luft och beundra de snöklädda granarna. En morgon fick jag ploga spåren själv eftersom spårmaskinskillen inte verkar prioritera det varenda dag, men det gör liksom inget. Jag har inte bråttom.

längdskidor

Veckans träning blir alltså med fokus på uthållighet och att komma ner i varv. Att vila från tung belastning men ändå njuta av rörelse som jag gillar bäst här i fjällvärlden. Det enda undantaget är väl idag då. Igår snöade det hela och jag gissar att spåren på Gubbmyren har drivit igen helt, så nu drar jag fram mitt gummiband istället. Lovar att filma om det blir något vettigt för dig att prova.

Kram!

Fler lästips på tema längdskidor

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *