FILM: Effektiv magträning på bänk – 4 favoritövningar

magträning

Magträning!

Är det något du ofta kör? Det är något jag själv har tendens att ”glömma bort” nu för tiden. Eller rättare sagt – inte prioriterar att lägga tid på så ofta. Ibland medvetet, eftersom jag vet att magen får så mycket träning i andra basövningar jag gör. Förr om åren var det däremot standard att avsluta varje styrkepass, löp- eller skidrundorna med magträning, men sen har det kommit bebis- och diastasperioder i vägen. Och magen måste ju också vila ibland, precis som alla andra muskler, så att träna den varje dag är inget att rekommendera om syftet är att bli starkare.

Men vid ett par pass i veckan. Nu försöker jag hitta tillbaka till regelbunden träning av magen som är så viktig. Till exempel med någon av de här 4 favoriterna på en bänk jag körde efter ett pass på roddmaskinen tidigare i veckan, därav svettlooken.

Magträning på bänk – 4 favoriter

  1. Ben- och höftlyft
  2. Bencykling med knäkram
  3. Sittande fällkniv
  4. Hög planka med knä-mot-armbåge

Förslag på upplägg: Gör 10 repetitioner av varje övning/per sida. Upprepa i 3 varv. Ett annat alternativ är att lägga in övningarna i superset med annan träning du kör i närheten av bänken.

Igår hade jag andra viktigheter att blogga om, så hoppas det är ok att veckans träningsfilm kommer en dag senare? Kanske något du kan prova idag eller framöver? Lycka till om du testar och ha en riktigt härlig helg!

P.S. Vill du ha massor av mer tips till din magträning har jag en lista med hela 37 magträningsfilmer på YouTube. Tänk vad jag samlat på mig under åren. Övningar som även jag själv brukar kika på ibland, för det är lätt att glömma bort gamla godingar. D.S.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *