FILM: Helkroppspass med en hantel – 5 övningar

En hantel..

..tusentals träningsmöjligheter! Du har säkert koll på hur mycket som går att göra med din egen kropp. Utmaningen helt utan redskap är däremot att komma åt musklerna mellan skulderbladen och i axelns rotatorcuff tycker jag. Men som sagt – har du bara en hantel kan du lätt träna igenom hela kroppen.

Men blir det inte dubbelt så effektivt att ta två på en gång, kanske du undrar? Jo, tidsmässigt kanske eftersom du exempelvis kan köra hantelrodd för båda sidor på en gång, men fördelen med bara en hantel är att du får mer coreträning på köpet. Belastar du ena sidan kopplas coremusklerna automatiskt på för att balansera upp till en stabil hållning. Bra va? Och vill du träna tidseffektivt – prova kombinationsövningar, alltså där du slår samma två övningar till en. Här ger jag några förslag för hela kroppen.

Helkroppspass med en hantel – 5 övningar

  1. Rodd i planka
  2. Sidoutfall med axelpress
  3. Smala push-ups med hantelrull
  4. Utfall framåt med bicepscurl
  5. Köttbullen med vikt

Upplägg: Gör 10 repetitioner av varje övning/per sida direkt efter varandra. Vila ca 1 minut och upprepa 4 varv.

Testa dig fram för att hitta en vikt som är lagomt utmanande för dig. Du kan även radda upp några olika och växla mellan de olika övningarna.

Det här passet är inte för dig som tränar för att bygga maxstyrka, men kanon som en snabb genomkörare för hela kroppen och att bli jämnstark med coremuskler som klarar att jobba i olika rörelseplan.

Lycka till om du testar och ha en fantastisk fredag!

1 kommentar

  1. Vilket bra pass, tycker jättemycket om att kunna variera min träning med fria vikter och maskiner. Det här passet funkar därför perfekt! Vad gillar du själv bäst, fria vikter eller maskiner? 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *