FILM: Cirkelpass för core och lår med stång

cirkelpass

”Hur ser dina träningspass ut, där du fokuserar på en eller ett par muskelgrupper?”

..undrade Jennifer i en kommentar. Och svaret är att det kan se lite olika ut beroende på var jag tränar och vilken utrustning som finns till hands, hur lång tid jag har på mig, min dagsform och i vilken period jag är. Som heltidsarbetande 4-barnsmamma är det sällan jag har oändligt med tid och därför är det ofta tidseffektiv träning jag väljer. Som det cirkelpass jag körde i måndags och filmade en del av. Lovar att skriva hur ett av mina vanliga pass med fokus på överkropp kan se ut också framöver, men den här gången la jag krut på ben- och corestyrka.

Som du ser är valet av övningar i detta cirkelpass sådana som engagerar stora muskelgrupper med minsta möjliga tid för förflyttning/byte av vikter. Och jag kan lägga till att jag forfarande är lika glad över att kunna hoppa som innan. Tips för dig som är lika skraj som jag en gång var hittar du i mitt box jump-inlägg. Sen är det ”bara” att köra!

Cirkelpass för core och lår med stång och box

  1. Raka marklyft x 10
  2. Box jump x 10
  3. Maghjul med knäindrag x 10
  4. Hip-thrust x 10
  5. Rull-sit-ups x 10

Upplägg: Kör varje övning direkt efter varandra. Vila sedan 1-2 minuter och upprepa 3-4 varv.

Trevlig helg och lycka till om du testar passet! KRAM

2 kommentarer

  1. Jennifer Andersson

    Hej och god morgon!

    Tack så jättemycket för information och beskrivning! Jag tycker väääldigt mycket om när man använder övningar som engagerar stora delar av kroppen 🙂
    För mig är det svårt att veta hur många olika övningar en skall göra för varje muskelgrupp, eftersom jag inte är en van styrketränare. Hålla på att söka efter övningar och så gör att mitt motstånd blir större till styrketräning och då slutar det med att jag gör samma gamla vanliga. Jag behöver lite mer variation och utmaning. Så tack för inlägget!

    MVH
    Jennifer

    1. Anna Lissjanis

      Det var så lite. Och fler pass kommer jag dela framöver 🙂

      Själv brukar jag köra runt 4 övningar för stora muskelgrupper (ex ben, rygg), 3 för mellanstora (ex. bröst, axlar) och bara 1-2 för mindre (ex. biceps och triceps). Men det beror lite på vad jag prioriterar och hur mycket tid jag har också.

      Kram!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *