Träning som singelförälder på resa

”Hur blir det med träningen – nästan en hel vecka ensam med Jonna och fullt schema?”

Jag kan lätt erkänna att jag kände en viss oro inför den här resan med tanke på min träning. För även om jag kan ta vilodagar är träningen en viktig del av mitt liv. Ett behov, en självklarhet, precis som att borta tänderna. Som meditation för det mentala och fysiskt vill jag bibehålla min styrka och kondition. Jag är så glad över hur stark jag känt mig det senaste halvåret och börjar sakta men säkert även få tillbaka flåset igen. Så det vore ju tråkigt att tappa, men det är inget du gör på en vecka. Och jag har kört på rätt hårt ett tag, så den där oroskänslan var ganska enkel att byta bort mot att ”en lugnare träningsvecka är perfekt för mig just nu”. För det är den. 

Veckans träningsfokus blir därför på spännande utomhusdagar och yoga. Att vila från den tuffare träningen och även från planering. Jag tar dagarna som de kommer när det gäller träningen den här veckan, men yogar gärna en stund på morgonen. Det som är lätt att göra på stugmattan ihop med Jonna eller när hon sover. En start jag kan vänja mig vid – så skönt!

Det du själv valt och accepterat, utifrån dina personliga mål och förutsättningar, är alltid lättare att känna dig nöjd med. Och att ge sig själv en lugnare träningsperiod, som under en resa, semestervecka eller bara för att du känner dig sliten, har du bara att vinna på. Även från en förbestämd planering, vilket kan få en att träna ”bara för att det är uppskrivet”, trots att kroppen är trött. Du känner säkert till att efter överbelastning krävs återhämtning om det är progression (d.v.s. förbättring) du är ute efter. Återhämtning som inte behöver betyda ”ligga i sängen och pillra sig i naveln”, men du fattar. Att inte ta ut dig när du rör på kroppen, hellre ligger på plus med energi.

Träning som singelförälder på resa

All respekt åt ensamstående föräldrar som försöker få energin att räcka till allt som ska göras på egen hand, men tänk rörelse istället för träning. Och prioriterar du träning (som = förbättring) går den att få till – även med barn runtomkring och på liten yta. Genom att sänka kraven och bjuda in barnen om de vill vara med så går det. Jag har med ett gummiband och skulle kunna göra tyngre styrkeövningar med kroppsvikt, men har valt bort det den här veckan. Jag har som sagt ställt in mig på lugnare träning medan vi är här – fram tills idag. Ett undantag är nu när jag och Jonna ska gå till ett gym här i Ruka. Vi har en dag fri från aktiviteter med Reima Kidsventure då jag dels ska jobba ikapp SportHälsa-jobb, dels utforska byn lite mer. Däribland gymmet med ett lekrum i anslutning som Jonna velat gå till sen dag 1. Kul för henne – kul för mig. Efter 5 dagars styrkefrånvaro (förutom vissa yogaposition) känner jag mig utvilad och längtar efter feta vikter.

Hur känner du inför dagar då det är svårare att planera din träning? Jobbigt eller vardagsmat? KRAM!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *