HALT – hungry, angry, lonely, tired?

HALT

HALT!

Hur mår du idag? Ibland värt att stanna upp en minut och reflektera. Om glad och nöjd är det ju inte så mycket att fundera över, men om du känner dig nere finns en bra formel att ta hjälp av innan du dömmer dig själv, någon- eller något annat.

Jag var själv låg i fredags och skrev ett inlägg på Instagram om det. Inte för att fiska sympatier, men eftersom jag vet att jag inte är ensam om att känna så ibland och behövde skriva av mig. Där och då ville jag mest gå och dra täcket över mig och gråta, men samtidigt vet jag ofta vad min nedstämdhet beror på. Att om de fysiska livsnödvändigheterna (dit jag räknar sömn, mat och kärlek) är rubbade blir jag extremt lättpåverkad av stress, krav och kritik. Och den här veckan, då Jonas varit bortrest, har jag ensam kört på med jobb, lämningar, hämtningar, matlagning och annat – utan att känna efter. Så som jag ofta gör när det är mycket. Jag stänger av känslorna.

Men i fredags brast det. Planen var en joggingtur efter jag lämnat barnen och innan hemmajobb, men benen ville inte springa. Väl medveten om en tuff vecka var det ändå lätt att acceptera läget, gör det bästa av situationen och ta en skön promenad i solen istället. Och efter extra mycket mat, läggning av både mig och barnen redan kl 21.00, vaknade jag som mig själv igen igår morse. Utvilad. Glad. Sugen på yogan jag bokat in mig på.

Så här är det för oss alla – livet går upp och ner, du vet. Är mer påfrestande ibland och sen blir det enklare. Och det är ok att släppa alla ”måsten”, gråta och stänga in sig en stund, men det är också bra att hitta sitt recept för att må bättre. Där kan formeln HALT vara till hjälp, som jag själv tycker är bra att använda sig av i en svacka.

Är du hungrig, arg, ensam eller trött?

Verktyget påminner oss om att ta ett ögonblick (HALT) och fråga oss om vi känner oss hungrig, arg, ensam eller trött? Det verkar enkelt nog, men när dessa grundläggande behov inte uppfylls är vi mottagliga för självskadebeteende – fysiska eller mentala. Lyckligtvis är hungern, ilska, ensamhet och trötthet lätt att åtgärda och fungerar som ett varningssystem innan sakerna når en brytpunkt.

HALT

Hungry?

Hungern kan vara fysiskt eller emotionellt behov. Att förstå behovet av att äta är ganska enkelt. Att tillfredsställa ditt näringsbehov gör det möjligt för din kropp att fungera till största möjliga potential och känna sig bättre. Men med HALT kan en hunger även betyda mindre konkreta saker som tillgivenhet, prestation och förståelse. De som bryr sig om och älskar dig kommer att ge dig ”mat” för ditt hjärta och lindra den känslomässiga hunger som du känner. För att lindra hunger, vänd dig inte till destruktiva vanor eller negativa människor. Detta kommer inte att fylla den fysiska eller känslomässiga tomhet som du känner. Så istället – försök att hitta något hälsosamt att äta, gärna tillsammans med en god vän eller annan person du älskar.

Angry?

Ilska är en vanlig och hälsosam känsla att uppleva. Det viktiga är att när du gör en HALT, ta tid för att förstå vad som orsakar din ilska. Kanske är du arg på en situation, en person eller kanske själv? Det kan vara en liten sak som snurrar ur kontroll, eller en pågående händelse. Oavsett vad som stör dig, bedöm hur du kan konfrontera vad som oroar dig. Prata lugnt med personen du har problem med eller åtgärda problemet du har. Om ilskan är ur din kontroll eller om du inte är redo att konfrontera problemet, försök att uttrycka dig på andra sätt. Kreativa saker och projekt kan hjälpa. Som träning, måleri, sång eller att skriva av dig. Slutligen kan det kännas skönt att prata med någon som inte är inblandad i situationen. Oavsett hur du utagerar din ilska, se till att du erkänner den och reflektera över dess orsaker, så att du sedan kan släppa det på konstruktiva, inte destruktiva, sätt.

Lonely?

Ensamhet kan uppstå när vi är själva eller när omgiven av många människor. Vi isolerar oss själva när vi inte känner att andra kan förstå oss och dra oss tillbaka till oss själva ur rädsla eller tvivel. Att vara ensam är en självvald situation. Om du känner dig ensam, använd HALT och fråga dig själv om du saknat någon eller något på sistone? Ditt supportsystem finns där för dig när du känner dig deprimerad, överväldigad eller ängslig, eller om du bara har någon att prata med. Att gå till ett möte, ringa en vän eller besöka någon du älskar kan vara precis vad du behöver. Du kan också helt enkelt gå ut i världen på en promenad, springa på ärenden eller gå till en kafé. Snarare än att gömma dig från alla och återvända till destruktiva beteenden, ut och prata med andra som vill se dig lycklig och hälsosam.

Tired?

Trötthet påverkar våra kroppar och vårt sinne enormt mycket. När våra dagar är fyllda av jobb, möten och aktiviteter är det lätt att ignorera hur trötta vi blir. Och att köra på högvarv med låg energi förstör vår förmåga att tänka och agera klokt. Att ta sig tid till HALT är särskilt viktigt när du är trött. Att tillgodose det fysiska behovet att sova och vila är avgörande för att hålla dig fysiskt, emotionellt och själsligt frisk. En god natts sömn eller en lugn tupplur kan vara allt du behöver för att ändra din utsikter för dagen. Om din dag är särskilt hektisk, ta en kort paus genom att lyssna på musik, gå en promenad eller helt enkelt ta ett djupt andetag. Att ladda upp din kropp och ditt sinne hjälper dig att ta sig igenom tuffa dagar och behålla din nyfikenhet.

Som du läser kan HALT fungera som en påminnelse till oss alla om att vi måste ta hand om våra grundläggande behov varje dag. Ta en stund varje dag för att kolla läget med dig själv. Fråga: ”Är jag hungrig, arg, ensam eller trött?” En ärlig bedömning över hur du känner tar bara en minut. Och om du gör den kommer det att bli lättare att hantera vardagens stress och må bra.

Ta hand om dig med det du behöver. KRAM och ha en skön söndag! ♥

2 kommentarer

  1. Alla känslor är viktiga känslor och alla behöver vi lite sympati ibland.. =) Och vi har alla känslor även om inte alla visar dessa….=) Jag är verkligen en känslomänniska och visar mina känslor för dem jag har nära…

    1. Anna Lissjanis

      Ja. Och det är alltid lättare att göra något åt saken om man är medveten om var känslorna kommer ifrån. Låter bra att du delar dina känslor med dina nära.

      Kram!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *