Träning inför Tjejmilen 21K – med snöstormigt långpass över Blåsjöfjället

Igår gjorde jag och Elin en repris på förra påskens fantastiska långpass. Från Jorm, längs byvägen upp på Blåsjöfjället och på skoterleden över fjället tillbaka. En sträcka på nästan 20 km, med uppför, uppför, uppför och bästa avslutning nerför Kvarntjärnsvägen på slutet. Där bilden ovanför togs. Ja, du ser ju hur nöjd jag är, lite extra eftersom vi förutom terrängen besegrade ännu ett tufft motstånd – vinden!

Om 20 km kändes som 10 förra året, tack vare optimala omständigheter med vackraste soluppgång, vindstilla och hårda skoterspår, kändes det som 40 km igår. Det var bara ett par minusgrader, men stormade hårt rakt emot oss hela turen. Dessutom började det snöa mitt upp i allt. Stora flingor, som spikar i ögonen på oss. Kallt, jobbigt, men ändå lyckades vi hålla humöret uppe med samtal om stort och smått. Det är ju fördelen med långpass tycker jag, att hinna prata med vänner! Ja, kanske lite också för att få milen i benen inför andra utmaningar.

Elin och fina jakthunden Storsa. Sistnämnda var överlycklig att få springa lös en lång stund och rulla sig i snön på fjället. 

Jag har nämligen inte ”bara” Stockholm Marathon i sikte nu, utan har blivit med ytterligare ett lopp – Tjejmilen 21K. En perfekt distans och tävling 6 veckor innan mitt Marathon. Inbjudan om att springa loppets premiär 21 april fick jag förra veckan av Plan Sverige. Såklart jag ville prova det nya loppet och samtidigt representera något så viktigt som utsatta tjejers rättigheter, dit Plans insamling går. Du som springer Tjejmilen 21K kan lägga till en extra peng till anmälningsavgiften för att få en rosa nummerlapp och därmed bidra till välgörenheten. Jättebra tycker jag, för det känns ju ännu mer motiverande att springa när pengar går till flickors framtid.

Träning inför Tjejmilen 21K, 21 april

Nu är det bara ca 2 veckor kvar halvmaran och igår fick jag alltså ett riktigt bra träningspass inför det, men hur ser kommande dagar fram till loppet ut? Min Instagramvän Joanna Nordlander som också ska springa Tjejmilen 21K undrade. Hur är bra att lägga upp träningen den sista tiden inför loppet? Jag kan erkänna att jag inte tänkt på det förrän nu när jag skriver, men att jag är helt lugn med den träningen jag redan har i kroppen.

Som vanligt är det svårt att ge råd till någon utan att veta träningsbakgrund, i alla fall om du har ett prestationsmål. Att ”bara” ta sig runt klarar de flesta på rent pannben och glädjen från publik och medtävlanden. Springer du däremot för att komma i mål på en snabb tid finns fler parametrar att ta hänsyn till vid ett träningsupplägg. Din träningsbakgrund – vilken påverkar hur snabbt du återhämtar dig mellan träningspassen. Målet som sagt – som påverkar hur hårt/ofta du måste träna. Eventuella gamla skador, hur vardagen ser ut med mera. Här har jag gett 10 tips inför loppet som kanske kan vara till hjälp. Ett inlägg jag skrev ungefär samma tidpunkt förra året, inför samma distans, Women´s Health Halvmarathon. Samma tankar har jag inför det här loppet, med det här upplägget:

  • Vecka 14 – 3 löppass: långpass 4e april, distans/intervaller beroende på dagsform och lust 8 april (däremellan någon skidtur och styrka)
  • Vecka 15 – 3 löppass: 1 intervallpass, 1 njutpass, 1 långpass (om formen känns bra, annars springer jag bara ett lätt distanspass)
  • Vecka 16 – 2-3 löppass: 1 njutpass (max 1 mil), 1 kort intervallpass (uppåt 8 km), Tjejmilen 21K

Sista veckan innan loppet kommer jag dock gå mer på hur kroppen känns än någon förbestämd plan. Jag är som sagt trygg med att klara loppet på den mängd jag har i benen redan nu, så viktigast de sista dagarna är att vara ordentligt pigg.

Har du något löplopp i sikte? Vore rolig at höra hur du planerar sista veckorna inför det. Skriv gärna om du vill.

KRAM/A

9 kommentarer

  1. Jag inser nu att jag är anmäld till Tjejmilen 21K, något jag gjorde redan i höstas, innan jag blev gravid… Nu kommer jag inte kunna springa, tyvärr. I stället njuter jag och kalaskulan i längdspåret, nästan varje kväll efter jobbet, och jag håller tummarna för att snön ligger kvar ett tag till. Det känns så himla bra i kroppen att ta sig runt det där spåret i sakta mak.

    1. Anna Lissjanis

      Grattis till graviditeten Sara! Och det kommer ju fler lopp. Skidåkning är inte heller illa, för att inte tala om den lille du har i magen. Vilken lycka! 🙂

  2. Jösses, vilken runda med snö och stormbyar. Tänk vad ”lätt” loppet kommer vara sen. Pannbensbyggande! 😀

  3. åh, lopp! Jag har någon känning i ljumskarna, så håller mig borta från löpningen. Det enda jag vill just nu är att springa 🙂

    Mitt bästa tips inför halvmara, är att ha sprungit hela distansen på träning innan. Bara för att veta att man fixar det, mycket sitter ju i huvudet och vet man att man klarar av det. Då går det lättare! 🙂

    och såklart, backintervaller. Jag förbättrade min tid på halvmaran med 7 minuter (samma lopp, det andra det efterföljande året) när jag la in mer backintervaller. Om man vill satsa på tid, så finns det inga genvägar. Men att ta sig i mål, det gör man med vilja! ÄR värt allt slit!

    1. Anna Lissjanis

      Tråkigt! Hoppas det släpper snart eller att du hittar någon annan träning du gillar.

      Bra tips – håller med om samtliga! Och backintervaller är de roligaste intervallerna tycker jag, så kul att du rekommenderar just dem 🙂

  4. Tack Anna!

    Jag ligger här med maginfluensa nu för FJÄRDE dagen – perfekt uppladdning inför maran *ironi*. Är så less nu efter att jag trodde det var över – men så tog det om imorse.

    Men men – jag ser att mina tankar stämmer hyfsat med dina på upplägget. Jag har försökt få till kortdistans (5-8 km), intervaller Samt långpass (10-17 km) per vecka. Ibland mer ibland mindre men gissar jag snittar på tre pass hela våren!

    Hoppas vi ses runt djurgården❤️

    1. Anna Lissjanis

      Åh nej, vad jobbigt! Men du kommer garanterat klara det med den träningen, så satsa på att bli frisk bara. Och ja – du måste komma fram om du ser mig! <3

      Krya på dig nu! KRAM

      1. Tack! Femte dagen – men hopp om livet. Nåja – får se det som att kroppen fick ordentligt med vila iaf😝

        Ja absolut! Såg nu att de skrivit lite mer om loppet på hemsidan. ⭐️

      2. Anna Lissjanis

        Vad bra att det går åt rätt håll. Kram!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *