Din vilopuls – indikator på hälsa och hur vältränad du är

Att en puls- eller smartklocka kan hjälpa dig hålla koll på hur snabbt och långt du springer, samt hur hög pulsen är har du säkert koll på. Men hur ofta mäter du hur LÅG din puls är? Din vilopuls är en minst lika viktig indikator på hur du mår och hur starkt ditt hjärta är. Du vet – den sköna, lugna pulsen du har när du vaknar på morgonen (förhoppningsvis) eller efter ett yogapass avslutande savasana.

Din vilopuls – indikator på hur vältränad och frisk du är

Generellt kan man säga att en låg vilopuls = vältränad, eftersom det visar att hjärtat är såpass starkt och bra på att transportera ut blod i kroppen att det inte behöver slå så många gånger per minut. Inte bara bra när du tränar – med låg vilopuls minskar risken för hjärtinfarkt markant. Med som ”normal” vilopuls brukar räknas mellan 60 och 80. Exempelvis visar de vanliga skalorna att en tjej med en vilopuls mellan 65-69 räknas som ”bra” och mellan 54-60 som ”vältränad/atlet”. Vilopulsen är dock individuell och kan variera beroende på din ålder, om du är tjej eller kille, om du är sjuk eller har en infektion i kroppen, om du är stressad eller äter medicin. Som det mesta – dumt att jämföra sig eller bli allt för fixerad på siffror, men i vissa lägen bra. Och intressant att känna till tycker jag.

Igår var jag på ett lanseringsevent för nya Fitbit Versa – en nätt och stilsäker smartklocka med fokus på kvinnohälsan. Förutom det här med GPS och pulsmätning för olika sporter, stegräkning, alarm, övningstips, betalfunktion med digitalt kreditkort, musik och sömn kan du hålla koll på din menscykeln, något som hänger ihop med så mycket annat hur vi kvinnor mår.

Fokus för morgonen var just det här med andning och att sänka pulsen. Fina Sassa Asli guidade oss så att vi fick testa klockans Relax-funktion. Sen bjöd hon på en avkopplande stund med yoga där jag nästan somnade på slutet. Så skönt!

Toppat av en färgglad frukost. En mysig morgon kort och gott, med några djupa och lugna andetag innan jag skyndade vidare mot dagens möten. För nej, att leva helt stressfritt är svårt för många av oss, men just därför är det fint med verktyg som sänker den emellanåt. Och att få förvarning om det blir för mycket. Att stanna upp och djupandas några gånger är ett enkelt sätt att sänka pulsen – även utanför yogamattan och utan pulsklocka. Teknik är kul och kan vara till stor hjälp, men även den är bra att ta en paus från ibland.

Ta hand om dig och ditt ♥
Puss! /A

2 kommentarer

  1. Precis vilopuls är så individuellt, jag som har både genetiskt låg puls samt är vältränad fick frågan på sjukhuset förra året om jag var trött eller om det kändes som att hjärtat inte slog?! nä, det är som vanligt sa jag när jag hade puls på 34… De tyckte det var lågt men för mig var det som ”vanligt”…

    1. Anna Lissjanis

      Det är ju bra att du känner till det och att du har koll på att det inte är någon fara <3

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *