Multiövning: styrka + rörlighet i 4 steg

Rör dig som du känner för. Det finns ju inga regler som säger att du inte kan dansa, hoppa eller yoga ute bland fria vikterna. Själv gillar jag att mjuka upp lite mellan de tyngre övningarna och att sätta ihop sköna flöden. Här ett jag körde för några veckor sen som exempel. En typisk multiövning jag gillar att avsluta ett pass med, efter exempelvis marklyft, pull-ups och rodd. För kombinerad träning av core, triceps, axlar och rörlighet efter de tyngre övningarna.

Multiövning: styrka + rörlighet i 4 steg

1. Utgå från hunden, där du gärna kan trampa en häl i taget ner mot golvet. Samtidigt sträcker du på armarna så att ryggen blir riktigt lång och du skjuter tyngden från överkroppen mot benen.

2. Lyft ena benet i ena benet till en trebent hund. Eftersträva parallella höfter, spänn rumpan och coremusklerna.

3. Sänk höften till en planka och kom in med det lyfta benet med motsatt knä mot motsatt armbåge. Tänk att du suger in magen samtidigt som knät och spänner till lite extra.

4. Sätt i båda tårna i golvet och sjunk ner med överarmarna nära kroppen i en smal push-up.

Upplägg: Upprepa sedan hela sekvensen med andra benet i 3 varv.

Lycka till om du testar och ha en riktigt fin tisdag. KRAM /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *