Så mycket aktivitet är bra för ditt barn – och kan det bli för mycket?

Fotboll!

Ett ord som sammanfattar min familjs helger och kvällar. Ja, inte bara det. Planering, tvätt, packning, mat och samtalsämnen också. Både Hugo, Hampus och Junior spelar i Djurgårdens barn- och ungdomslag. De stora tar sig oftast till och från träningen själva, men nu har även Junior trappat upp till två träningspass i veckan och honom vågar vi inte släppa iväg själv än. Och på helgerna är det ofta matcher utanför stan som vi skjutsar grabbarna till, så du förstår att fotbollen dominerar vår tid. Ofta är det Jonas som åker med dem, som har ett eget stort fotbollsintresse och agerar tränare ibland, men det händer även att jag tar T-banan med dem.

Junior från säsongens utomhuspremiär förra veckan. En strålande dag att vara fotbollsmamma och så roligt att se min grabb in action.

Jag kommer aldrig bli någon fotbollsälskare, men älskar mina barn och att de har hittat en idrott de brinner för. Såpass att jag även blir tokig på alla bollar de dribblar runt med här hemma. Blandade känslor som du hör, men ändå. Mest är jag glad och stolt över mina tre fotbollshjältar (Jonna också förstås – även om hon inte gillar fotboll), samt vet fördelarna av att ge dem rörelseglädje redan i tidig ålder.

Rekommenderad aktivitet för barn och ungdomar

”Alla mellan 6 och 17 år bör vara fysiskt aktiva minst 60 minuter varje dag. Aktiviteten ska främst vara av konditionshöjande karaktär, men muskel- och skelettstärkande aktiviteter bör ingå tre gånger i veckan. De som inte når upp till rekommendationerna på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning bör vara så aktiva som deras tillstånd medger”. 

Så lyder de allmänna rekommendationerna om fysisk aktivitet för barn och ungdomar framtagna av Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (YFA) och antagna av Svenska läkaresällskapet. Forskningen visar också tydligt på de stora vinsterna med fysisk aktivitet för både kropp och själ hos barn.

  • Att de flesta organ och vävnader i kroppen påverkas och anpassar sig till regelbunden fysisk aktivitet och träning.
  • Att rörelse är utgångspunkten för motorisk utveckling hos barn.
  • Att ett enda träningspass kan ha positiva effekter på humör, medvetenhet, blodtryck och blodsockerkontroll.
  • Regelbunden fysisk aktivitet och träning förbättrar livskvalitet, minne, humör, kondition och styrka och minskar risken för många sjukdomar samt risken att dö i förtid.
  • Det mycket som visar att barn och ungdomar som introduceras till ett hälsosamt beteende tidigt i livet bibehåller det i vuxenlivet.

Enligt den forskning som ligger bakom rekommendationerna är hälsovinsterna av fysisk aktivitet betydligt större än eventuella risker. Men precis som hos vuxna – för att uppnå de positiva effekterna och undvika skador och överträning krävs återhämtning. Vilodagar, sömn, mental återhämtning och ett tillräckligt närings och energiintag. Hur behoven ser ut är som alltid individuella, speciellt för barn som kan vara i helt olika tillväxtfaser.

Dessutom har barn ett helt annat rörelsemönster än vuxna, vilket gör det svårt att mäta deras aktivitet. Under en och samma minut kan de först vara aktiva på en hög intensitet, hinna vila en stund, för att sedan vara lika aktiva igen. Barn tänker och minns inte heller fysisk aktivitet på samma sätt som vuxna, vilket gör det i det närmaste omöjligt att få tillförlitliga svar av barn om hur fysiskt aktiva de är. Att enbart mäta hur ofta barn deltar i någon idrott eller har ämnet idrott och hälsa i skolan ger en alltför snäv bild av den totala aktiviteten.

Slutsats: Barn och ungdomar som är fysiskt aktiva med måttlig eller hög intensitet minst tre gånger per vecka kan uppvisa förbättrad mental hälsa och självkänsla, lägre kroppsfett, blodtryck och blodfetter och högre känslighet för det kroppsegna blodsockersänkande hormonet insulin. Dessutom har forskarna inte kunnat se några negativa effekter på elevernas skolprestation i studier där man tagit tid från läxläsning till fysisk aktivitet.

Två foton av Hampus på ovan: Pär Olsson 

Hugo vid Storsjöcupen i Östersund. Det blir allt mer resor också vilket är grymt för lagets sammanhållning och får dem att uppleva världen.

Att våra barn inte rör på sig tillräckligt behöver jag knappast oroa mig för. Jag menar, som Hampus förra veckan med träning både måndag, tisdag, onsdag och torsdag. Sen fotbollscup hela lördag och söndag. Dessutom går han till och från skolan, har idrott och spelar fotboll på rasterna. En dag lånade han min träningsklocka från Fitbit och kom upp i nästan 20 000 steg, utan att ha den på sig vid fotbollsträningen. Till skillnad mot mig som kan springa ett varv i skogen och sen sitta vid datorn nästan hela dagen och knappt få ihop till 10 000 steg. Ett bevis på att barn (gäller även vuxna) inte måste träna för bibehållen hälsa om de är aktiva i övrigt.

Ikväll är det träning igen för alla våra grabbar. Direkt efter skolan åker jag med Junior till Hjorthagens IP. Han är taggad – både på att spela och träffa flera kompisar i laget.

Kan det bli för mycket?

Ja, det tror jag, men inte så länge barnet själv bestämmer! Som jag skriver ovan tänker barn inte på att det är ”träning” på samma sätt som oss vuxna. De rör sig så länge de har energi och tycker det är roligt, inte för att de ”borde” om ingen trycker på. Jag tror inte på föräldrar eller ledare som puschar barnen om träningsdosen redan är hög – eller att barn tränar för att vara ”duktiga”. Glädjen för rörelse och/eller idrott måste alltid vara viktigast, för målet bör ju vara att de ska behålla den livet ut.

Har du barn som idrottar? Blir du orolig att de rör sig för lite eller för mycket ibland?

KRAM /A

Fler lästips om barn i rörelse

4 kommentarer

  1. Hej Anna !
    Min yngsta fyller 13 i år han tränar fotboll 2 ggr i v och Crossfit 2 ggr i v och sen match på helgerna( inte varje helg ) . Han mår bra av den träningsdosen men det är grymt viktigt som förälder att man ” övervakar ” dvs säger stopp om det blir för mycket träning . Sen har vi tur fotbollsplanen är 3 min hemifrån och cf är han med oss föräldrar 😃 kram emma

    1. Anna Lissjanis

      Emma – kul att han hittat flera idrotter han gillar. Och som jag skrev till Elin – det märks tydligt om det skulle bli för mycket, om de inte har ork för annat, som spontan lek. Skönt att ha så nära också, det underlättar ju tidsmässigt 🙂

      Kram!

  2. Min äldsta sa ifrån förra veckan när vi åkte direkt från simning till fotboll. Men simning plus gympa brukar funka fint. Vi lyssnar självklart på dottern och väntar med fotboll tills simningen är över för terminen! Men det är positivt och intressant att rekommendationen är på såpass hög träningsdos! Många barn i riskzonen, tänker jag.

    1. Anna Lissjanis

      Elin – bra att hon säger ifrån, för det är säkert inte alla barn som gör. Och som förälder ser man på dem om de inte har någon ork för annat, annars är det nog ingen fara att de tränar mycket. Jag märker i alla fall på mina egna barn att de spontant springer ut och spelar fotboll även om det inte är träning planerat. De har ett större rörelsebehov än oss vuxna 🙂

      Kram på dig också btw!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *