FILM: 6 av mina träningshacks

Låt oss prata träningshacks!

Alltså trix och lösningar som förenklar och förbättrar för dig vid träningen. Du har säkert också några specialare som du själv kommit på eller lärt dig av andra? Knep som kan göra stor skillnad för stunden eller på sikt.

Jag har samlat på mig några av mina i olika filmklipp en tid till veckans film. Vissa känner du säkert igen från förr, andra kanske är nya och något att ta efter?

6 av mina träningshacks

  1. Marklyft på sidan av foten – för att undvika tippa inåt med knäna och koppla på sätet mer.
  2. Hjälp upp vid pull-ups. Jag kan tycka det blir lite svajigt att göra pull-ups med gummiband, så istället hjälper jag mig själv upp med foten på en bänk/låda med minsta möjliga hjälp för att sedan bromsar utan hjälp på vägen ner.
  3. Kettlebell Front Squat med 3 sekunders stopp. Precis som vid marklyften ett sätt att skona mina knän. Genom att stanna 3 sekunder i botten och sen vända mjukt stärker jag musklerna som avlastar leden i den här vinkeln. Dessutom får jag chans att rätta till och trycka ut knäna åt sidan i botten.
  4. Gummiband runt vaderna vid hip-thrust. Ett sätt att påminna mig om att pressa ut knäna och därmed koppla på sätet ordentligt. Funkar även vid marklyft, knäböj och andra stående övningar.
  5. Excentriska rotatorer. Fördelen med excentrisk träning är att den bryter ner musklerna ännu mer, vilket innebär att de byggs upp ännu mer efter återhämtning. Jag har tidigare haft problem med axeln och underhåller därför med rotationer. Här hjälper jag mig själv på utvägen och bromsar excentriskt på vägen in.
  6. Omvända crunches + höftlyft på boll. Det här är en riktig magdödare där du jobbar från fullt utsträckt läge och upp. Kom ihåg att sätta på tyngsta vikten om du gör i en lika dan chinsmaskin som mig. Annars kan du även hålla i en ribbstol eller liknande. Varning för sjuk träningsvärk!

Har du några egna träningshacks att rekommendera? Kul om du vill berätta i så fall.

KRAM och ha en fin fredag! /A

2 kommentarer

  1. Tack för tips! Ska testa frontböj med paus nästa gång. 🙂

    Mina bästa hacks är att alltid planera sin träning – på riktigt skriva in den i familjens schema – samt plocka fram träningskläder kvällen innan. Ett annat hack är sköna och snygga träningskläder, det ger massor för motivationen. 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Bettan – mycket bra tips! Tack för dem och ha en riktigt härlig helg. KRAM!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *