Min träningsvecka efter Stockholm Marathon

Hej kompis!

Har du tänkt på hur små små ömma punkter på kroppen kan påverka livet så stort? En bruten nagel, när du skär dig på ett papper eller – en blåsa på foten. Eller två. Som jag berättat har jag två blåsor på mina stortår just nu som begränsar både skoval och aktiviteter. Springa undviker jag ändå de närmaste dagarna efter ett så långt lopp som Stockholm Marathon, men även en vanlig promenad trycker på blåsorna. Det har därför blivit några extra lugna dagar i mina Merrell-skor som har stor plats för tårna.

I övrigt är jag förvånansvärt skonad från både träningsvärk och andra besvär. Trodde loppet skulle kännas mer med tanke på hur jag mådde efter målgång. Men i måndags morse körde jag ett lätt styrkepass och där märktes det att jag inte orkade lika tunga vikter. Såklart kroppen behöver tid att återhämta sig från alla heta asfaltsmil, men två blåsor och några svagare styrkedagar kan jag leva med. Är fortfarande så nöjd och glad över den här Maran.

Igår skrev jag att ”nu blir det skönt att bara träna det jag känner för”. Ingen undertanke om att jag ”borde springa 3 gånger i veckan” eller ”undvika tung benträning inför långpasset”, bara om jag känner för det. Idag är jag inte lika säker och hur knäppt det än låter – jag längtar redan efter att springa lopp igen. Jag älskar verkligen stämningen, att utvecklas och de stora känslorna, så det är förmodligen bara en tidsfråga innan jag nappar på en annan utmaning. Och tills dess har jag fortfarande flera vänner som siktar mot olika lopp, så dem hänger jag gärna med ut på träningsrundor.

Fram tills nästa mål njuter jag ändå av ett period utan nerver och ”borden” med min träning.

Min träningsvecka efter Stockholm Marathon

  • Måndag: Styrketräning – överkropp √
  • Tisdag: Vila (men transportcykling) √
  • Onsdag: Styrketräning – underkropp (första på 2 veckor p.g.a. har inte velat ha träningsvärk inför Maran)
  • Torsdag: Yoga?
  • Fredag: Styrketräning?
  • Lördag: Löpning?/Yoga?
  • Söndag: Vila (alt. löpning om inte lördag)?

Alla frågetecken eftersom det är högst troligt att planen ändras om jag vaknar upp på morgonen och känner för något annat. Som sagt – utan ett träningsmål går jag efter lust och dagsform, men har efter alla år fått in en variation som går på rutin.

Hur ser din träningsvecka ut, om du planerat den? KRAM och grattis på Sveriges Nationaldag! /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *