Läsarfråga om träning, kost och viktnedgång

Det här med att vilja så himla mycket samtidigt – är det något du känner igen? Jag gör. Och det är inget fel i sig, stark drivkraft är en gåva, men det är sällan så lyckat att ge järnet mot alla mål på samma gång. Med år och erfarenhet har jag blivit bättre på att prioritera, men har sällan bara ett fokus med min träning, även om ett av dem ofta är huvudfokus.

Jag vill gärna lyfta tyngre, göra fler pull-ups, springa långt – eller ro. Kroppen har fortfarande inte känt för löpning efter maran, men en halvtimme på roddmaskinen var fint för lätt puls och cirkulation i hela kroppen tidigt i morse. Och att köra många olika träningsformer, med flera olika mål, funkar som glad motionär. Speciellt utan ett enda lopp i sikte, då kulfaktor och planering med resten av livet är viktigast.

Något jag däremot släppt, som jag parallellt med mina prestationsmål tränade mot förr om åren, är min strävan efter viktnedgång. Jag har aldrig i livet varit överviktig, men var ändå fixerad vid att hålla mig smal, vilket aldrig gjorde mig lycklig – förmodligen eftersom det inte är mitt behov. Sen finns det gånger då en viktnedgång kan vara positiv, både fysiskt och mentalt, för någon. Om detta kom ett mail…

Läsarfråga om träning, kost och viktnedgång:

Hej Anna! Jag har följt din blogg och instagram i många år nu. Har även till och från ställt frågor till dig och alltid fått bra och trevliga svar. Stort tack för det! Nu är jag i gång och grubblar igen och undrar om du har några råd och tips att komma med.

Jag har äntligen kommit igång med träningen igen efter två graviditeter (och förlossningar), ryggproblem och delade magmuskler. Har fått bekräftat att jag har kontroll på magmusklerna så har kunnat börja med tyngre styrketräning. Jag har tränat regelbundet sen februari men det är först sen ca. 6-7 veckor tillbaka som jag fått till 2-3 pass per vecka, vilket är min fortsatta plan. Jag tränar då helkropps-pass med knäböj, marklyft, axelpress, rodd, armhävningar samt bålövning. (Kan variera varianter på övningarna).

För ca. 4 veckor sen började jag även kontrollera kosten lite mer, inte jättestrikt, men ändå få lite koll. Jag har försökt ändra förhållandet protein/kolhydrat/fett så att det är ca. 35%/35%/30%. Problemet är nu att jag inte märker några som helst resultat. Visst, jag ökar vikterna på gymet, men tror det mest beror på att jag vågar utmana rygg/mage mer och mer. Men jag hade ju helst sett lite viktnedgång/minskat omfång också. Har dessvärre gått UPP 1kg senaste veckan, vilket medför att motivationen tryter lite.

Det som gör mig mest osäker är om jag gör rätt, ska jag fortsätta och ha tålamod eller bör jag testa förändra något och i så fall. Behöver jag t.ex. konditionsträna mer till förmån för viktminskning eller funkar ”endast” styrketräning? Jag förstår om det trillar in många meddelanden och att du inte har tid att svara på allt. Men skulle bli otroligt glad om du kunde dela med dig av dina tankar och erfarenheter!

träna smart

Mitt svar:

Först och främst – grattis till en allt starkare kropp och nytt mod! Det tyckte jag själv var fantastiskt motivationshöjande när jag fick ok efter min magkontroll.

Jag tycker det låter som att du tränar och äter bra, samt får tydliga resultat i form av styrkeökning (och förmodligen även mer muskelmassa eftersom du gått upp i vikt). Så min första fråga är – varför vill du gå ner i vikt? Är det inte mer peppande att vara stark? Inte för att det är fel om du vill tappa ett par kg, men jag frågar ändå eftersom jag av erfarenhet vet att jag i alla fall inte blir lyckligare av det. Men så vet jag ju inget om dig, din form och ditt mående, så det kan bara du avgöra.

Är det viktnedgång du är ute efter är resultatinriktad styrketräning inte alltid bästa metod. Visst hjälper musklerna dig att öka ämnesomsättningen och håller dig skadefri, men för att gå ner i vikt måste du göra av med mer energi än du stoppar i dig. Och att enbart träna tung styrka med energiunderskott är inte något jag rekommenderar. Konditionsträning är då lämpligare, t.ex. i form av löpning, cykling, promenader, simning, alternativt styrketräning med pulsinslag (som battle rope, box jump, burpees etc). Vardagsmotion är också ett skonsamt och praktiskt sätt.

Mitt förslag skulle vara att du fortsätter med din styrketräning 2-3 gånger i veckan, där du redan gör fina framsteg, men lägger konditionsträning 2 dagar. Kanske du kan springa/cykla till/från jobbet för att hinna med? Och utföra ärenden till fots för mer vardagsmotion? Konditionsträning är ofta lättare att få in i vardagen eftersom den startar så fort du kliver utanför dörren (om du inte väljer ex. spinning, aerobics, rodd eller liknande).

Läsarens svar:

Hej igen! Tack för himla snabbt svar.

Du har helt rätt – det är mer peppande att vara stark! Mitt mantra för 2018  är ”Stark, Snygg och Smärtfri”. Och Egentligen är inte själva siffrorna på vågen det viktigaste, det är mer att det för mig visar om jag är på rätt väg. Med ”på rätt väg” menar jag mot målet ”snygg” som för mig är en lite mer fastare figur. Jag är knappt 160 cm, väger 72-74 kg och har storlek 42. Hade helst vägt under 70 kg och kunna ha stl. 38-40, vilket jag tror motsvarar en sund bild förhållande till min längd och kroppsbyggnad.

Då styrketräning är mer motiverande för mig just nu och konditionsträning mest ses som en ont måste, så kanske jag helt enkelt måste ändra fokus och acceptera att jag inte kommer gå ner i vikt så länge jag enbart fokuserar på styrkan. Vilket jag ju vill göra. Har konstigt nog inte reflekterat över att min viktökning helt enkelt kan vara en ”bra” viktökning i form av muskelmassa. Men svårt att veta.

Stort tack för ditt svar och för att du fick mig att tänka till och fundera på vad som egentligen är det viktiga i mitt fall. Hjälp till självhjälp helt enkelt! Ha en fortsatt fin dag och trevligt nationaldagsfirande i morgon!

Mitt svar:

Hej igen Sara!

Då har jag en helt annan bild av dig och förstår din målsättning. Variation är som sagt alltid bra och att mäta med måttband kan vara en idé istället för att väga dig. Kosten har jag ju inte heller koll på hur ser ut, men låter som att du är insatt som t.o.m. vet näringsfördelningen och jag rekommenderar hellre en förändring i träningen än att du minskar ditt energiintag. Önskar dig en fin nationaldag du med och lycka till med träningen och livet! ♥

Fler lästips på tema viktnedgång

2 kommentarer

  1. Mycket bra inlägg 😁 Tack för det! ❤

    1. Anna Lissjanis

      Roligt att du tycker det. Tack själv som skriver! <3

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *