Hemmaträningspass – det lilla med stor effekt

Hej fantastiska du!

Hur mår du idag? Jag vet, en ytlig fråga att ställa när det sanna svaret förmodligen är för långt att skriva i en kommentar, men tänker att du kan ge det dig själv – inombords. Ett svar som kan lägga ribban för dagens äventyr, eller lugn om det är vad du behöver mest?

Jag är själv ingen stjärna på att lyssna på kroppen och vila eller köra lättare hemmaträningspass, men desto stoltare blir jag när jag väl lyckas. Det krävs ju ingen järnkirurg för att förstå att jag behöver minska stressen, både fysiskt och mentalt, efter en vår med både Marathon, tunga lyft på gymmet och högt tempo på jobbet. Och det är just då det kan vara som svårast att sänka pulsen, uppe i höga varv, men jag börjar lära mig.

Kanske låter flummigt, men yogan har verkligen lärt mig att snabbt växla från fart till avslappning. Att andas djupt och acceptera läget. Den känslan försöker jag ta med mig till annat, som för att koppla av här på Snäckö. Och dag 3 var jag sugen på träning igen. Tillräckligt för att släppa ”allt-eller-inget-tänket”, där både musklerna fick jobba och sinnet med att nöja sig. Så här såg gårdagens hemmaträningspass ut om du vill prova eller plocka delar ur det.

Hemmaträningspass på Snäckö

  • Axelrotationer utåt med gummiband, 3 x 15 reps per arm (bild ovan)
  • Excentriska enbensknäböj med tåhävning och drake, 3 x 15 reps per ben (film av övningen här, men stod på en pall istället)
  • Hög rodd med gummiband, 3 x 15 reps
  • Stoldips, 3 x 15 reps (översta bilden)
  • Smal armhävning + trebent hund + diagonalt benindrag, 3 x 12 reps (3 sammansatta övningar, där du ser de 2 sista på bild nedan)

Som jag skrev på Instagram igår – den här typen av träning är ofta betydligt mer utmanande för mig än att ”lyfta 100 kg i marklyft”, rent mentalt. Därmed samma segerkänsla att klara av och nyttigt för kroppen att ta hand om de små, inre musklerna. Bra komplement för att hålla för de den tunga träning och skön rörelse efter två stillsamma dagar.

Jag är glad att vi har en hel dag till innan vi tar färjan hem i morgon. Jag är sugen på en löptur och möjligtvis ett dopp idag igen. Det brukar ge sig efter en kaffekopp. Önskar dig en riktigt skön söndag. KRAM! /A

1 kommentar

  1. Mycket bra träning som det verkar. Antar att man känner som en Champion och inte som en våffla gräddad i en CHVS100, på ett roligare sätt. Jag förstår också att detta är träning är ofta betydligt mer utmanande än att ”lyfta 100 kg i marklyft”.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *