FILM: Underkroppspass med 350 reps – 5 övningar med Jonna

Hej kompis!

Som jag nämnt filmade jag och Jonna ett underkroppspass när vi tränade ute på gårdsplanen i tisdags. Med ”crossfit-stil” på upplägget, för  ja – jag fick som sagt feeling av att dra ut kettlebells i solen på asfalten. Och du kan köra övningarna på tid för att tävla mot dig själv så som man ofta gör vid crossfit, eller sänka tempot och öka vikterna med fler pauser. Gör det som du tycker är roligast helt enkelt.

Underkroppspass med 350 reps – 5 övningar med Jonna

  1. Uppvärmning / rörlighetsträning: Overhead squat med kvastskaft, x 50
  2. Kettlebellsving, x 50
  3. Utfallsgång, alt.farmers walk, x 100 steg
  4. Kettlebell front squat med ensidig belastning, 50 för varje sida
  5. Draken, 50 för varje ben

Precis det är ambitionen för mig vid min sommarträning – att låta dagslust och väder styra upplägget. Om inbjudande för utomhuspass kör jag utomhus. Om löpsugen springer jag. Om trött vilar jag eller tar en lugn promenad. Jo, du vet att jag gillar planering och struktur, men jag tycker mig ändå vara bra på att skilja mellan träning på resor avsedda för mental återhämtning och den jag kör hemma. Att plocka bort ordet ”måste”. Vissa pass presterar jag till och med bättre med den ”icke-tanken” bakom, medan andra blir mjuka med fokus på annat runt omkring. Som Jonna här i filmen eller Kattis som jag gick en promenad med igår.

Hur ser ditt träningsupplägg ut på sommaren? Jag misstänker att det är fler än jag som fortsätter träna, men minskar den mentala pressen. Eller tvärt om – tar tillfället i akt och trappar upp? KRAM och ha en fantastisk fredag! /A

P.S. Vill du lära dig mer om crossfit och hur det går till? Läs det här inlägget och förslag på wod här. D.S.

2 kommentarer

  1. Jag brukar fortsätta träna under sommaren, men försöker köra mer ute, plocka ut vikterna från hemmagymmet till gräsmattan, köra det jag/vi känner för. Kanske lite kortare och effektivare pass, men också passa på att ta ut ex racern på en längre tur eller springa ett längre pass när det finns mer tid 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Låter mycket som mitt upplägg Johanna! Hoppas du får många härlig pass i sommar 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *