Springer du mot- eller från något?

Glädjen från vinst i fotbollen och en spännande final framför oss..

Barnen som snart vaknar till liv, min vän Kattis, långsam frukost och en helt oplanerad dag förutom att heja på Hugo och laget i Storsjöcupen. Aldrig har jag så bra krut i kroppen som när den är full av glädje och förväntan. Visst påverkar mer sömn, vila, mindre stress och god semestermat också energinivån, men som ”känslomänniska” styr det mentala mig nästan ännu mer.

En dag hittade jag en lagom backe för ett par intervaller, en annan sprang jag milrundan med inslag av 4-minutersintervaller. Aldrig med koll på tempo, men jag tycker ändå intervaller är ett kul sätt att träna på.

Där ingår även nuet. Som vinden i håret, bra musik i lurarna, blomsterbuketten i diket och den söta grussvägen med gräs i mitten. Jag är en romantisk drömmare och kan bli helt pirrig i kroppen av allt det här. Saker som får mig att längta efter mina rundor – och det som väntar därefter.

Igår sprang jag en sista sväng här i Kännåsen, innan vi nu luffar vidare mot Jorm. Och tanken slog mig där jag sprang, hur jag gått nu för tiden springer MOT saker, platser och personer, snarare än ifrån. Som det kunde vara förr – från kalorier, kroppsfett eller känslan av ”dålighet”. Absolut kan tankar om ”borden” eller oduglighet dyka upp trötta dagar, men jag har blivit bra på att parera dem och ersätta med upplyftande istället. Och skulle jag ha en sämre dag vet jag redan innan löpturen att den kommer göra mig glad igen. Eller åtminstone tillräckligt samlad att börja bena ut problemet.

Jag flyr inte längre, träningen är istället min frizon. Där jag känner mig som starkast, lever ut mina känslor och fyller på med energi, samt ibland – strävar mot att bli ännu starkare. Saker som känns viktiga för mig.

Har du tänkt i de här banorna? Om du springer mot något eller flyr i ifrån? Nyfiken på hur du tänker.

KRAM! /A

3 kommentarer

  1. Jag har just nu inget mål med löpningen i form av ett lopp. Är en person med en sjuk prestationsångest, så när/om det finns ett mål i form av en tid så är jag extremt fokuserad på det. Kan uppfattas som nästan sjukligt målmedveten, utifrån sett.

    Däremot så använder jag löpningen som en träningsform där jag kan ta ut mig till max, men också mata på länge om jag skulle känna för det. Det har hjälpt mig otroligt mcyket när jag har haft det tufft psykiskt/mentalt, att bara kunna fokusera på löpningen och musiken/podcasten i öronen.
    Känslan efteråt är värt allt slit!!

    1. Anna Lissjanis

      Elin – hur är det med att njuta under själva passets gång? Jag har varit precis som du, men lärt mig sänka kraven – även inför lopp, vilket gett mersmak. Säger inte att något är bättre, men att det går att hitta en väg där träningen blir mer njutbar. Glad för din skull att du hittat något som hjälper dig att må bättre ändå. KRAM! <3

      1. Såklart jag njuter under passen oxå. Även inomhus. Tror dock inte att jag njuter av själva ”upplevelsen” utan mer att min kropp klarar av det som jag håller på med. Att känna mig stark/uttålig. Kan oxå njuta av att svetten rinner, bara för att det är skönt 😉

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *