Så klarar du att träna i värme – 10 knep som underlättar

Hej från ett minst sagt HETT Stockholm!

Egentligen inte varmare än på Åland, men i stan känns det som att luften står still. En tryckande hetta som är svår att värja sig mot och jag går runt konstant svettig. Igår sprang jag ett varv i Lill-Jansskogen men var genomblöt redan innan, av bara en kopp kaffe. Nja, jag är fortfarande inget fan av träning i värme, men det finns knep som underlättar. Här några som jag skrev om på SportHälsa i början av sommaren, fortfarande lika aktuella.

Så klarar du att träna i värme – 10 knep som underlättar

1. Säkerställ vätskebalansen redan innan träningen. Salta maten lite extra och drick rikligt. Om extremt varm rekommenderar jag vätskeersättning, t.ex. Resorb eller av andra märken.

2. Träna på att träna i värme. Du blir fortfarande bra på det du tränar, även ”värmeträning”. Och ju mer vana du får desto lättare kommer det bli – både fysiskt och mentalt.

3. Träna inte om du har sjukdomskänningar. Gäller ju alltid, men värmen påfrestar kroppen ännu mer, vilket gör det ännu jobbigare för den att återhämta sig.

4. Sänk dina krav och ta det lugnare. Att träna i värme är som sagt krävande för kroppen, så se hellre till att hålla en nivå som du klarar än att gå ut för hårt.

5. Ta med vätskebälte om du springer eller flaska vid annan träning. Gärna med vätskersättning/sportdryck för att få i dig salter om du tränar hårt/springer långt.

6. Blöt en keps, gärna ljus. Ha den på dig när du springer för att skydda mot solen och hålla huvudet kallt.

7. Svalka dig vid vattendrag. Att springa till en sjö/havet/älv eller liknande kan vara ett bra mål för att doppa dig i innan du vänder hem igen.

8. Spring så mycket som möjligt i skuggan. Skogen är skön och i storstan hittar du skugga vid byggnaderna.

9. Blir det för tufft och du mår dåligt i värmen – sluta träna! Det kommer både fler träningsmöjligheter. Alternativet är att söka dig till ett gym med AC.

10. Välj ljusa kläder att träna i. Vitt drar inte åt sig värme på samma sätt.

Ännu ett tips är att träna innan/efter solen strålar som starkast, men just nu är det varmt dygnet runt. Hugo och Hampus löser saken genom att sova på balkongen, bland kära fotbollar och pantburkar, haha. Och senare på dagen åkte vi till Lidingö för att svalka oss i havet. Helt underbart att kasta sig i vattnet och stoppa upp svettningarna för ett tag. Som sagt, det gäller att hitta sina knep.

Varm (!!) kram! /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *