Din bästa träning handlar om…

..TIMING!

Glöm att det finns ”rätt skor, mat, kläder, optimalt upplägg, underlag, distans, hastighet” för dig. Det bästa är inget beständigt, det handlar om timing. Timing till dig själv just för dagen, vilket kan vara beroende på dagarna innan, eller ännu längre tillbaka, samt till din omgivning. Och vad som är bäst behöver inte heller vara det du vanligtvis tycker eller förväntar dig.

Att springa i ösregn kan ju t.ex. vara obehagligt blött, men efter 1. en lång regnfri sommar, 2. efter vilodag och 3. när det faller i lagom temperatur – UNDERBART tyckte jag igår! Jag sprang ett varv i Lill-Jansskogen och njöt av de svalkande dropparna i kombination med min energi. Fortfarande träningsvärk i nästan hela kroppen efter två tunga styrkepass sen vi kom tillbaka till stan, men laddad. Och vilken skillnad att andas fräsch, syrerik luft istället för den heta och torra vi haft i flera månader.

Ren lycka att springa i med tanke på omständigheterna och förmodligen för många fler än oss löpare. Jag tänker på bönderna, äldre människor och andra som drabbats hårt av sommarens torka. Ovanligt för att vara Sverige – att glädjas så mycket över lite regn.

Ett annat exempel på otippat bra träningstiming är från i torsdag. Jag har egentligen aldrig varit någon god vän med löpband. Enformigheten att springa på samma ställe, på samma underlag i kombination med mina höga prestationskrav går inte ihop. Nej, jag föredrar att förena min löpning med naturens skönhet och lugn. Löpband stressar mig mer. Vet jag t.ex. att jag ”klarat att springa 1-minutersintervaller i 17,2 km/h” vill jag gärna tro att jag måste springa så snabbt även om jag inte gjort det på evigheter. Och på ett löpband blir det så definitivt när du har en panel framför dig och kan ställa in exakt tempo. Bra för den som tävlingsspringer mot nya rekord, men det är inget jag behöver. Inte med de träningsmål jag har, min bakgrund och livssituation med mycket annat som stressar.

Men – läget kan som sagt förändras. 1. Utvilad efter flera veckor med lättare pass utan press, 2. med extrem värme utomhus och 3. skön air condition inne var löpbandsintervaller den dagens perfekta val. Jag värmde upp med 5 minuters lätt jogg, sen 10 x 1-minutersintervaller med 30-60 sek ståvila mellan varje. Vilans längd blev längre allt eftersom jag ökade tempot på intervallerna. Och nej, jag kom inte upp i 17,2 km/h, men med tanke på hur länge sen det var jag sprang korta löpbandsintervaller är jag ändå nöjd. Och genomblöt, trots air condition och utan regn, haha.

Timing – slutsats?

Tanken var att prata med dig om hur snabbt allt kan ändras, att det sällan går att ge generella riktlinjer inom träning. Att det som motiverar dig idag kan vara något helt annat i morgon. Att det sällan är ”vad” eller ”hur” som avgör vilken träning som är bäst för dig, utan ”när” och ”vem”. D.v.s. du. Återigen – att jämföra oss är värdelöst och ibland är det helt enkelt fel tidpunkt för något. Eller helt rätt.

Puss! /Söndagsfilosofen

2 kommentarer

  1. Ett löppass i regn kan vara det mest fantastiska!! Har ett pass för många år sedan som sitter kvar, det var lite mörkt ute och jag hade ett pass som väntade. Jag drog på mig kepsen, satte igång musiken och tog mig ut. Alltså magi! När det känns som det bara finns en själv i världen! 🙂

    och intervaller på löpband. Jag kan längta efter det, kvällen innan är som innan julafton nästan och på morgonen så kan jag nästan bli lite nervös innan för att jag är så pepp. haha! Efteråt är jag nöjd och undertiden så är det ju ibland en lätt känsla och ibland sjukt tungt (ändå gör man det igen?!) 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Elin – vilka härliga minnen! Tack för att du delar dem med mig och övriga läsare <3

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *