FILM: 3 powerövningar med rörelse till stopp

Fredag bästa du!

Veckorna rusar fram, så jag har svårt att hänga med. Känner du likadant? Förutom jobb är det galet mycket föräldramöten just nu, alla barnens träningar är igång och fortfarande vår största utmaning – att komma i säng om kvällarna. Har inte tid att sova, men inte heller att vara trött. Därför kämpar jag vidare med att få alla i säng (inkl. mig själv) och längtar till två dagar med lite längre sovmorgon, även om vi har fotbollsmatcher att kliva upp till även i helgen. Hur som helst är det roliga saker jag ser fram emot, precis som att jag gärna klipper ihop en liten film åt dig varje vecka.

Just nu är jag inne på min 2a vecka med lite lättare vikter vid styrketräningen innan jag påbörjar en mellantung. ”Lätt” som i fler repetitioner än annars, men särskilt lätt är det ändå inte, haha. Snarare tvärtom. Jag kör mycket superset, triset, dropset och är dessutom ännu mer noga att jobba med fullt rörelseomfång. Med det menar jag att jag böjer så djupt som möjligt i en knäböj, pressar till raka armar och hela vägen ner till bröstet vid bänkpress o.s.v.

Har du tendens att ”slarva” vid de sista repetitionerna i ett träningsset, alltså göra halva rörelser? Då är detta ett bra träningssätt – att ha en naturlig riktlinje när du ska vända i övningen. Hellre att göra några färre repetitioner eller använda lättare vikter tycker jag. Att jobba med ett stort rörelseomfång är både bra för muskler, leder och rörlighet.

Här visar jag 3 powerövningar som exempel på hur du kan använda fysiska riktlinjer för att jobba med ett lika stort rörelseomfång vid varje repetition i ett set.

3 powerövningar med full rörelse till stopp

  1. Front squat – armbågarna ner till knäna
  2. Utfallsgång – bakre knät till golvet
  3. Draken – vikten ner till golvet

Andra varianter är att du har en låda/bänk/boll bakom dig när du gör knäböj, som du eftersträvar att nudda rumpa med i varje böj. Eller att dra från utsträckta armar tills hakan är över chinsräcket, men här alltså exempel från mitt senaste underkroppspass. Lycka till om du testar och hoppas du får en riktigt fin fredag!

KRAM! /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *