Kom igång och håll igång – Rörelseglädjepodden avsnitt 14

Hösten är här på riktigt nu – en perfekt tid för träning och rörelseglädje. I avsnitt #14 av Rörelseglädjepodden listar vi de bästa tipsen för att komma igång och för att hålla igång så att träningen blir en naturlig del av livet. Tankar och knep som ger energi för både små och stora.

Jaaaa, jag är lika glad som på bilden att kunna bjuda dig på ännu ett avsnitt av Rörelseglädjepodden – Sveriges enda podcast om träning och hälsa för familjer! Rätta mig om jag har fel. Och snälla – kom gärna med feedback om det är något du tycker vi kan göra bättre, eller något du gillar och vi kan utveckla. Terese är mer van ”pratare” än mig, men vi båda är relativt nya poddare som gärna vill förbättras, så var inte blyg!

Kom igång och håll igång

Både jag, Terese och våra barn är igång för fullt med träning och annan form av rörelse, men det är ju ingen självklarhet för alla. Och även för oss svajar motivationen ibland, precis som de flesta andra. Det finns alltid nya hacks att hämta, därför känns det passande att bjuda på ett avsnitt på tema kom igång och håll igång såhär i nystartstider, tillsammans med svar på läsarfråga, snack om hur du med prestationsångest kan tänka och mycket mer. Du hittar även några tips längre ner här i inlägget.

Hoppas vi hörs!

Rörelseglädjepodden hittar du här eller där andra poddar finns, som Acast och Itunes. Du är även välkommen att ställa frågor till oss i en kommentar till det här inlägget som vi besvarar i nästa avsnitt. Tagga även #rörelseglädjepodden om du skriver/publicerar något som har med den att göra. Så att vi alla kan hämta inspiration från varandra om träning, hälsa och familjeliv.

Kom igång och behåll motivationen – 12 tips

  1. Fundera över vad du tycker om. Vad ska du träna? Vad tycker du är kul? Och i vilken miljö? Utomhus, hemma (massor av träningstips för det här) eller på gym? Kolla upp olika löpspår, utomhusgym eller inomhus, om du inte redan har ett träningskort. Fråga andra eller googla efter närliggande träningsställen på webben.
  2. Tänk praktiskt. Ju enklare det är att ta dig till träningen, ju mindre tid, packning och prylar som krävs – ju lättare är det att träningen blir av. Hur ser din vardag ut? Kan personer i ditt nätverk hjälpa dig att barnvakta/skjutsa någon dag i veckan? Finns det gym på jobbet? Funkar transportträning? Läs om hur du pusslar in träning i en full agenda.
  3. Sänk kraven. Har du specifika träningsmål – låt ett eller två pass vara resultatinriktade och övriga njutpass, extra viktigt när du kommer igång. Och har du inga prestationsmål kan du helt gå bananas på det du tycker är roligt. Tänk ”all rörelse räknas” snarare än att du ska lyfta si och så tungt, springa x km o.s.v, speciellt om du har varit utbränd/lider av prestationsångest.
  4. Avsätt träningstid som din lyxiga egentid som inte går att ändra, precis som du gör för jobbmöten. Planera in runt 2-3 gånger i veckan i kalendern, d.v.s. inte för många så att det känns stressande. Hellre då att det blir ett par bonuspass om tid finns. Värdera din tid högt. Because you´re worth it!
  5. Planera och sätt upp mål. Behöver inte vara en tuff tävling – att ”må bra” räcker som mål, men bara du hittar något som känns peppande. Ett mål ska vara för dig själv, utmanande men realistiskt och något du verkligen VILL. Läs mer om målsättning här, och fråga dig själv varför du vill träna? En bild du gärna kan ”klistra upp bredvid sängen” som en daglig reminder.
  6. Vet du inte säkert vad du vill träna eller har ett speciellt mål – testa olika saker för att få upp träningssuget tills du hittat något du tycker om. Ofta kommer det nya gruppträningsklasser till hösten och kanske är det något för dig? Eller byt träningsform helt. Börja springa istället för spinning om du mår bra av att vara ute i naturen. Strunt i trenderna och gör det du tycker är kul så är det lättare att hålla i träningen och njuta extra mycket.
  7. Boka upp en tid med en instruktör/PT på gymmet första dagen. Berätta för honom/henne om dina mål och du får ett program och slipper ”hatta runt” och vet hur du ska göra på en gång.
  8. Eller kontakta en kompis, sätt upp gemensamma mål och synka era kalendrar för att träna ihop under hösten.
  9. Ladda ner en rolig app (20 tips) att registrera din träning med. Ett hett tips är även nya appen Mized som jag berättade om här.
  10. Boka ett inspirerande konvent eller träningsresa, t.ex. något av de som Träningsevent.se arrangerar.
  11. Köp nya träningskläder och skor som du trivs i. Så sköna och snygga att du bara MÅSTE använda dem!
  12. Känns det ändå jobbigt att komma igång? Läs mina 12 motivationstips och försök muta dig själv att träna de första veckorna. Det tar ett tag innan du kommer in i en ny vana, men så länge det är ett självvalt beslut att komma igång lovar jag att du snart kommer älska den. Ja, för träning ger verkligen lyckoendorfiner som du inte kommer kunna vara utan.

KRAM! /A

2 kommentarer

  1. Himla massa bra tips! Måste lyssna in podden också, är så dålig på att komma ihåg att lyssna på poddar, blir mest musik när jag springer!

    1. Anna Lissjanis

      Kul att du tycker det! Och det är samma sak för mig – lyssnar också oftast på musik, men vid promenader händer att jag lyssnar på podcast istället.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *