Kosttillskott för ökad muskelmassa? Svar på läsarfråga

kosttillskott

Vad glass har med kosttillskott att göra?

Jo, du kan knappast ha undgått varumärken som Tyngre och Barebells när det kommer till just kosttillskott? Och eftersom jag inte hade någon färsk bild på typiska kosttillskott som proteinpulver, BCCA eller liknande, fick det bli denna smarriga nyhet. Jag fick hem ett smakprov för ett tag sen och glassen är faktiskt jättegod. Kanske inte som Ben & Jerry´s Cookie Dough, min ständiga favorit, men jag är ändå sugen på att testa motsvarigheten från Barebells framöver. Det ena utesluter ju inte det andra..

Lång inledning på dagens ämne som är en läsarfråga jag fått om kosttillskott. Så här lyder den:

Kosttillskott för ökad muskelmassa? – läsarfråga

Min 18-årige son styrketränar rätt tungt, springer och kör crossfit. Nu har han kommit till läget att vilja öka i vikt och muskler på riktigt. Därför äter han väldigt mycket. Med bra tanke. Men han töjer ut magsäcken och har svårt att få i sig så mycket han vill. Därför har han för första gången en fundering på protein och/eller energitillskott. Han använder inga produkter idag, max nån energidryck/månad. Jag har absolut noll erfarenhet om detta. Vad ska jag ge honom för råd? Gärna preciserat tips i produktval också.

Mitt svar

Kosttillskott är en hel vetenskap och åsikterna om det behövs eller inte, samt hur bra det är för hälsan, går isär. Använder du det som komplement till maten, för att underlätta för kroppen, tycker jag kan vara bra. Och tillskott som proteinpulver är egentligen inget konstigare än en restprodukt från mjölkindustrin (vassle och kasein), men det är bra att välja produkter från vettiga varumärken. Jag är ingen expert på frågan, men litar bäst på svenska varumärken och så rena produkter som möjligt. Jag skulle råda honom att prova proteinpulver från ex. Holistics. Energitillskott tycker jag däremot inte är nödvändigt. Där räcker kolhydrater från maten, sömn och kaffe (om han gillar det).

Summa summarum. Mitt råd är att han får in så mycket naturliga vanor som möjligt från start. Det är lätt att tänka att du ”måste ha energitillskott för att kunna träna” och vi får tänka på vad som finns i produkterna, mer än den önskade effekten. Kanske kan din son komplettera med proteinpulver för att slippa äta så mycket kött/fisk/fågel/bönor etc, men energitillskott känns onödigt att lägga pengar på. Dessutom tycker jag ofta det är för mycket konstigheter i det, men kan vara ok speciella tillfällen, som en tävling t.ex.

Lite mer om när jag tycker kosttillskott är bra och inte skriver jag nedan.

När jag tycker kosttillskott är bra

  1. Vid muskelbygge/viktuppgång. När du har svårt att få i dig den mängden protein i form av mat.
  2. Om du tränar mycket och hårt. Där finns fördel med näring som tas upp lätt av kroppen, vilket underlättar återhämtningen och minskar nedbrytningen av muskler.
  3. Smidigt och snabbt. Det är lätt att ha med i en shaker till gymmet och har lång hållbarhet.
  4. Säkerhetsställa med vitaminer/mineraler/antioxidanter/fetter. Maten innehåller inte samma näring idag som den gjorde förr och vid vissa brister kan tillskott vara bra. Gör gärna en enkel blodanalys om du misstänker brist, annars är rådet främst att äta varierad mat för att få i dig allt.

När jag inte rekommenderar kosttillskott

  1. Vid ett fixerat ätbeteende. Har du en tendens att bli beroende av olika saker bör du vara försiktig. Tänk på att kosttillskott bör inte ersätta vanlig mat och är koncentrat, utan annan näring du behöver.
  2. Vid graviditet. Det finns bra tillskott som går att äta när du är gravid, men vill du vara på den säkra sidan bör du rådfråga en dietist/kostrådgivare eller annan person med koll på innehållet.
  3. Av lathet. Återigen – en drink eller proteinbar bör enbart ersätta en måltid i nödfall. Risken är att du blir bekväm och tror att en proteinbar är lika bra som mat. Komplettera istället din gröt och frukt eller vad du äter med en proteindrink om behovet finns.

Vill tydliggöra att riktig mat alltid är att föredrar, men ibland kan det vara bra som komplement eller vid speciella brister.

KRAM! /A

2 kommentarer

  1. Om det är OK, tipsar jag om en blogg här: https://www.runnersworld.se/blogs/emmalindblom/index.htm. Emma skriver ibland om kosttillskott – hon är dietist/nutritionist och jobbar framför allt med elitidrottare numera. Enligt henne är kosttillskott i princip onödigt om man äter varierad, väl sammansatt mat. Det som idrottare (och andra som tränar hårt) oftast får i sig för lite av, är energi. Om man har svårt att få i sig mycket av den varan – testa näringstäta saker, som nötter och frön, och dra ner på sådant som tar mycket plats i magen men inte ger så mycket energi, typ sallad (viktigt att äta grönsaker, ja, men äter man flera kilo frukt och grönt och ligger på ett energiunderskott, kan man minska på det till förmån för annat). Och det ÄR INTE farligt att äta ”onyttigheter” om man behöver få i sig energi och näringsbehovet i övrigt redan är täckt:-).

    1. Anna Lissjanis

      Tack för jättebra tips Josefine! 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *