Utmaningar som förälder – och mina små knep

Små barn – små bekymmer, stora barn – stora lyxigheter?

..skrev jag på Instagram för ett par dagar sen. Såg du? Det var när Hampus hade i läxa från hemkunskapen att baka och bjöd på chokladbollar till kvällsfika. Mumsigt och lyxigt att någon annan än jag skapar godsaker i köket. Jag nämnde också hur mysigt det är när barnen har läsläxa och kryper ner hos mig i sängen för att bjuda på högläsning. Och hur de lär mig massor jag glömt från skolåren – eller saker jag inte lärt mig alls. Det var super att ha Hugo och Hampus att fråga om de olika partierna vid valet t.ex. Sen det här att kunna dela både kläder, skor, musiksmak, intresset för skidåkning och annat. Det finns många glädjeämnen med att barnen blir äldre.

De blir även allt mer självständiga. Åker själva T-bana till fotbollsträningen, går till och från skolan, gör ärenden i affären, lagar nudlar o.s.v. Inte Junior och Jonna än, men Hugo och Hampus (13 och 11 år). Men ALLT är såklart inte räkmacka, det finns även en hel del utmaningar som förälder. Jag kan samtidigt känna lätt panik över allt det här, att mina ”bebisar” närmar sig vuxenlivet. Och på gränsen dit kan det vara speciellt kämpigt, plus alla praktiska saker det innebär att vara förälder.

Läsarfrågor om utmaningar som förälder – och mina små knep

När jag frågade vad ni vill läsa om skrev Karin: Vardagslivet med barn (hämtning, lämning, vab, läkarbesök o.s.v). Och Madeleine: hur du bollar livspusslet med massa jobb, träning och en stor familj? Vad gör du för att koppla av och hantera stress, förutom att träna? Här följer mina svar, med vad jag upplever mest utmanande och hur vi försöker lösa det.

1. Tiden.

Utmaningar: Största bristen för de flesta av oss är tid, med eller utan barn. Det är mycket vi vill hinna med på dygnets 24 timmar. Vi har aldrig haft någon hjälp med barnen i vardagen, så det är ett konstant pusslande. När fyra barn ska förhöras på läxor samtidigt t.ex. När det är utvecklingssamtal mitt under arbetstid, när barnen är sjuka och andra saker som dyker upp utöver den vanliga arbets- och skoldagen.

Lösningar: Skala ner annat. Det finns ingen annan väg än att släppa på något som är mindre betydelsefullt. Jag prioriterar att vara hemma hos barnen i princip varje kväll och offrar ex. TV-tittande och tvätt för läxläsning, att gå på föräldramöte eller jobba hemifrån. Tackar nej till allt fler pressevent (även om roligt) eftersom det blir stressigt att hinna klart allt på jobbet. Jag struntar i att ha det kliniskt rent hemma (Jonas håller inte med här, haha), smink eller att fixa naglarna – tid jag exempelvis lägger på att jobba ikapp om jag missar p.g.a. avbrott under arbetsdagarna. Det är fördelen med mitt jobb där jag har möjlighet att sitta hemma, annars vet jag inte hur det hade gått så jag förstår hur svårt det är för ensamstående/dig med fasta arbetstider. Jag och Jonas turas även om så att en lämnar och en hämtar. Barnen får också lära sig att vänta och hjälpa varandra.

Framför allt är planering grejen – att plugga/förbereda mat/packa väskor/fixa jobbgrejer etc. i förväg när jag vet att något annat händer dagen efter. Och rutiner! När du väl fått in en god vana gör du den automatiskt, utan att behöva lägga någon tankekraft på den.

Sen räcker det ändå inte till, men istället för att jaga den försöker jag ta en stund i taget och göra den så bra som möjligt. Bild från 2016.

2. Tjat och trots.

Utmaningar: Att det finns en speciell ”3-årstrots” är en myt – den hänger med i alla åldrar mer eller mindre (även hos 40-åringar). Och har du fyra barn blir det fyra gånger så mycket. Kanske mer eftersom alla måste kämpa lite extra om uppmärksamheten. De större är också i en period då de försöker ”bryta sig loss”. Visa att de bestämmer över sig själva, spelar coola och är inte lika kramiga längre. I alla fall inte mina stora grabbar. Och de små har sina konstigheter som att bara vissa kläder duger i garderoben, att inte ha mössa trots iskallt eller att springa upp 1000 gånger när de ska sova.

Lösningar: Välj sina fajter. bland känner jag bara att det tar för mycket energi att blossa upp och bli arg. De kommer väl ändå inte äta i sängen så att de får sova på smulor för evigt? Eller strunta i deo så att tjejerna flyr? Eller gå i shorts utan mössa när det är minusgrader ute? Sen finns det gånger jag är stenhård, som att de ska ha cykelhjälm när de cyklar t.ex. Såna gånger är jag tydlig att det är för att jag bryr mig om dem – inte för att vara dum (!!). Och när det kommer till kramarna är det bara att tvångskrama när de är i närheten. Hur dom än stretar emot behöver de närhet (kanske extra mycket då).

Hampus in action till vänster. Foto: Pär Olsson.

3. Träningen.

Utmaningar: Vi vuxna vill hinna träna, samtidigt som barnen har sina aktiviteter så gott som dagligen. Detta är något vi verkligen prioriterar, men så har vi ju punkt nr 1 igen.

Lösningar: För mig och Jonas är det redan så självklart att träningen är en naturlig del av livet – som ger energi och glädje tillbaka till familjen, jobbet och andra medmänniskor. Ingen av oss ifrågasätter att den andre vill träna före/efter jobbet eller på helgen, så länge det inte går ut över barnen. Deras träningstid är bokad, det är inte min. Ofta cyklar jag till jobbet och slinker in för ett pass på vägen, när jag redan är svettig. Eller springer med barnen när de cyklar till skolan, så är jag uppvärmd och klar. Räcker bara att plussa på en halvtimme så har jag ett grymt konditionspass. Här skriver jag mer ingående om hur träningen pusslas in bland allt annat i livet.

4. Maten.

Utmaningar: Med sex träningsmänniskor i familjen, varav 4 som växer, tar det snabbt slut i kylen. Jag fattar inte hur det ena dagen kan vara svårt att få plats med det vi handlat för att den andra eka tomt. Dessutom står det ofta urdruckna mjölkpaket och tomma müsliförpackningar i skåpen. Vem (Hugo) slänger inte så att man ser vad som är slut? För att inte tala om smakerna som kan skifta från en dag till den andra. Speciellt Junior kan vara svinhungrig men ändå vägra äta lasagne för att han vet att det är ost i den (även om han åt det omedvetet dagen innan). Frukt och grönt är inte heller lätt att få i halva barnaskaran.

Lösningar: Så ofta vi kan storhandlar vi, många gånger efter en standardlistan med det vi brukar laga. Stora förpackningar köttfärs, hela laxsidor, hela kartonger med kycklingfilé o.s.v. Grönsaker, bröd och mjölk får vi småhandla oftare och det kan även barnen hjälpa till med. Jag gillar att laga mat och gör ofta extra mycket så att det räcker till fler än en måltid. Och grönsaksfrågan löser jag genom att servera ex. morotsstavar i väntan på att den varma maten blir klar. Det där med att de går och plockar själva så att saker tar slut får jag bara acceptera. De behöver äta mycket, men jag tjatar vidare på att SLÄNGA tomma förpackningar.

Att barnen vägrar äta vissa saker löser jag antingen med att inte säga något och servera ändå. Om jag vet att de ätit det innan kommer de göra det igen om ingen påpekar saken. Och annars får de något annat vi har hemma. Jag tror inte på att tvinga i någon mat, eller över huvud taget att göra så stor grej över det vi äter.

Morötter är grönsken alla barnen gillar så då serverar jag det och Hugo har även börjat gilla annat. Smakerna växer med barnen, så ingen idé att truga, men gärna låta dem smaka i alla fall.

5. Skärmar och sociala medier.

Utmaningar: Jag jobbar mestadels digitalt, omvärldsbevakar, kopplar av och har många vänner i sociala medier. Därför blir det mycket skärmtid för mig, vilket gör det svårt att säga åt barnen att inte de får sitta med sina iPads eller framför speldatorn. Det är lätt att fastna och framför allt kommer vi in i en annan värld. Jag kan bli galen på att barnen inte HÖR när jag pratar med dem och de tycker säkert samma sak om mig när jag jobbar.

Lösningar: Eftersom barnen håller igång hela dagarna på skolan och sina träningar är jag inte orolig över att de sitter en stund på kvällarna. Att de/jag är frånvarande när vi ska prata har jag däremot ingen bättre lösning för än att 1. prioritera mänsklig kontakt/påminna barnen om att det är viktigast, 2. gå närmare för att få kontakt, 3. varna med skärmförbud. Det är för övrigt bästa mutan, oavsett vad uppfostringsexperterna säger om saken.

Mina egna sociala medier får också ryka ibland. I alla fall Instagram, där du kanske ser att jag i perioder inte orkar posta (speciellt i Instagram Story), men bloggen har jag svårare att vara utan. Här uppdaterar jag så gott som dagligen eftersom den är som en dagbok och plats för min kreativitet, även om jag skriver för dig som läser.

6. Orken.

Utmaningar: Ja du hör, våra dagar är fullspäckade av jobb, skolgång, träningar, matlagning, möten, läxläsning, sociala medier… När finns tid för återhämtning?

Lösningar: Jag minns min sommar som ett bra exempel på skön återhämtning. Utan stress över jobb eller tider att passa, med lugn runtomkring och massor av utomhustid. Det har gett en boost inför vinterhalvåret, precis som andra semesterveckor. Nu under jobb- och skolperioden försöker jag ta med åtminstone små bitar av det. Promenerar så ofta jag kan från jobbet, vilket tar längre tid men låter stressen rinna av. Jag prioriterar även att bara vara med barnen (experter på att leva i nuet), att yoga, redigera bilder och filmer, skriva, lyssna på musik, se på film och att gå och lägga mig extra tidigt med en bok. Och som jag skrev ovan – att logga ut från sociala medier ibland.

må bra

Dagens viktigaste to do, men jag ska även köra ett styrkepass och fixa inför nya veckan.

Har du några egna life hacks att lägga till? Vi lever ju alla i olika världar, har olika synvinklar och knep, så det är alltid fint när vi kan dela varandras.

KRAM! /A

10 kommentarer

  1. Träningen och tex promenad i naturen gör att jag samlar kraft att hinna med alla läxor, träningstider, tandläkarbesök, tonårsbestyr och övrig bilskjutsning🙂!! O som sagt matplanering och förberedelser är toppen 👍!!

    1. Anna Lissjanis

      Karin – ja, naturen är helande! Och träning över lag.

      Yes, planering är bra för att få in allt man vill och behöver. Skönt att luta sig tillbaka på i veckan 🙂

  2. Tack för jättebra inlägg! Mer sånt😊

    1. Anna Lissjanis

      Vad roligt att du tycker det Erika! Ska komma ihåg det.. 🙂

  3. Håller med Erika! Verkligen jättebra inlägg 😊 Godmorgon förresten 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Tack för att du berättar, så att jag vet att det är ett ämne du vill läsa om 🙂
      Och godmorgon till dig med! <3

  4. Många bra tips!

    1. Anna Lissjanis

      Kul att du tycker det Cecilia! <3

  5. Tack för innehållsrikt inlägg! Gillar😊
    Kram Karin

    1. Anna Lissjanis

      Roligt att höra Karin! Kram tillbaka <3

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *