Tankar kring min träning – planering, mål och nöjdhet

Måndag bästa du!

Hoppas du har haft en härlig helg? Min har varit helt ok med mycket av dagens bloggtema – träning. I lördags i form av ett uppmjukande yogapass, följt av en halvdag på fotbollscup med Junior. I söndags tog vi det lugnt på morgonen, åt frukost och chillade, innan jag körde ett riktigt bra styrkepass. Sen ut i solen, för åh vilken vacker dag. Utöver detta så lite som möjligt. Mys i soffan, film, god mat och filosoferande under matlagning.

Nu fortsätter jag svara på era frågor. Madeleine var nyfiken på mitt träningsupplägg, vad jag har för tankar kring min träning, om att må bra i sig själv och om jag har några speciella mål eller planer för min träning framöver?

Tankar kring min träning

Jag har alltid gillat variation, något jag tror kommer från min uppväxt. I Jorm var det på olika idrottsaktiviteter vi barn träffades och hade kul ihop. Jag tränade brottning, längdskidåkning, pingis, slalom, innebandy, gymnastik, löpning i olika perioder. Nästan något varje kväll och såpass blandat att jag aldrig tröttnade. Sen kom några år då träningen mer var ett sätt att förändra kroppen, vilket jag även fick ett återfall av i vuxen ålder. Men nu är jag åter tillbaka till en blandning av lugnare och hårdare träning som både håller mig skadefri och motiverad. Hörnstenarna för min träning är:

  1. Frihet. Att vara tillräckligt stark och skadefri. Kunna springa, skida och lyfta etc., för att känna mig obegränsad i det jag vill göra här i livet.
  2. Kraft och självförtroende. Styrketräningen ger mig det självförtroende och kraften både för att hålla ihop rent fysiskt och mentalt. Och även om jag är nöjd med vad jag klarar idag älskar jag att jobba mot tyngre vikter och nya skills. Har inte bråttom, men vill ju ändå träna, så jag fortsätter utmana mig själv, vilket både bygger mer muskler och självsäkerhet.
  3. Energi. Alla mina träningsformer, men framför allt löpningen, ger mig en enorm energi inför allt jag gör. Älskar löpningen extra mycket nu på hösten, bland guldlöven du vet.
  4. Omtanke. Till skillnad mot förr tränar jag inte för att ex. kompensera något jag ätit eller för att jag inte duger som jag är, utan för att ta hand om mig. Jag vill hålla för många år och här är yogan en viktig del för att hålla mig balanserad, skadefri och lära mig slappna av. Men gör även de andra träningsformerna på sina sätt.

Träningsupplägg

Ända sen jag började styrketräna har jag periodiserat min träning i en lätt-, mellantung och tung period. Just nu är jag inne i en tung, vilket jag tycker är superkul. Att lassa på och känna mig sådär ruskigt stark. Konditionsträningen kör jag mer målinriktat när jag har ett lopp inplanerat, annars är den en mer kravlösa del, precis som yogan. Med något intervallpass i veckan, annars som jag känner för. Ofta fördelar jag med 3 styrkepass, 2 konditionspass, 1 yogapass och 1 vilodag. Veckans tanke ser ut så här:

  • Måndag: Vila
  • Tisdag: Styrketräning, fokus underkropp
  • Onsdag: Styrketräning, fokus axlar/bröst/biceps
  • Torsdag: Löpning
  • Fredag: Styrketräning, fokus rygg/baksida axlar/triceps
  • Lördag: Yoga
  • Söndag: Löpning

Som vanligt är detta bara en vag plan. Skulle det hända något med jobbet, barnen eller om dagsformen säger något annat ändrar jag.

Att springa kan vara det bästa som finns – speciellt den här årstiden, men jag gillar även tung träning eller yoga där jag knappt blir svettig. Glad att ha hittat en variation av träningsformer och intensitet som håller mig såhär nöjd, skadefri och motiverad. 

Mål

Just nu har jag inga träningsmål. Eller jo – att fortsätta hålla mig stark, skadefri och bibehålla tillräckligt bra kondition för att njuta av löpningen och underlätta vardagen. Träningen är även den stund på dagen jag kopplar bort jobb och annat och går in i min bubbla. En omstart av hjärnan som är viktig för att få ny mental kapacitet och som gör mig glad. Bara det är ett mål gott nog tycker jag.

Att vara nöjd i sig själv – och med sin träning

Som jag nämnt är jag väldigt nöjd med min träningsnivå, känner mig stark och har inga skador eller smärtor (mer än träningsvärk ibland). Så har det inte alltid varit, vilket jag försöker påminna mig om när min inre prestationsnisse puschar på. Jag tror på att sträva framåt, men det måste inte alltid vara inom träningen (eller alla träningsformer om du kör fler) – livet är ju så mycket mer. Därför har jag inte bråttom framåt, men kör på mot små triggers som lockar mig. Att lyfta lite tyngre i marklyft så småningom och göra fler chins t.ex. I löpningen har jag inga mål alls just nu och yogan är helt prestationsfri. Och ja – jag är helnöjd med detta och med det min kropp ger mig i form av känslor och upplevelser.

Även min trivselform tycker jag mig ha hittat. Som ger mig ovanstående, där jag är frisk, fungerar helt (ex. har menstruation, vilket är ett bra tecken) och tycker om min kropp rent visuellt. Skulle jag se mig själv med mina ögon från 2013 hade jag inte sagt samma sak, men det är tur att man kan ändra sig. Lära sig trivas med en frisk kroppsform. Läs gärna det här inlägget, om vikten av kroppsvett och att bli kompis med sin kropp.

Tror det var svar på alla frågor om min träning. Om inte är du välkommen med fler. KRAM! /A

2 kommentarer

  1. Jag har just lyssnat på boken ”hjärnstark” och där förstår man verkligen hur viktigt det är att träna, inte bara för kroppen utan också för huvudet. Som du skriver, mental kapacitet. Så ett boktips om du inte redan läst den.
    Blir sjukt sugen på att springa bland höstlöven, har du tips för hur man ska lägga upp träningen vid uppstart efter em graviditet?

    1. Anna Lissjanis

      Emma – ja, det är verkligen bra på många sätt! Jag har skrivit en hel del om ämnet. Rekommenderar ex. det här inlägget: http://www.annalissjanis.se/gravidtraningstips/
      Kram!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *