Fördelar med mens och tillräckligt med kroppsfett? Svar på läsarfråga

Här ser du landets kanske nöjdaste 40-åring med mens?

Som med nästan exakt en månads mellanrum får rikliga blödningar. Jag har nämnt det tidigare och gör det igen eftersom, jag ser så många fördelar med mens. För mig att jag äntligen hittat en nivå på träningen och övrigt i livet så att kroppen mår bra. För jag är helt övertygad om att det varit för hård/mycket träning i kombination med för energifattig kost, dålig återhämtning och låg procent kroppsfett, som hindrade mensen tidigare. Och nej, det är fortfarande inte blodet, min obefogade irritation, akuthunger och molande värk, jag jublar över. Men eftersom jag under flera år fajtats mot ätstörningar, med att bli gravid och annan press, ser jag fler fördelar med mens än nackdelar. Ett tecken på att kroppen fungerar som den ska – och att även övrig stressnivå är rimlig.

Läsarfråga:

Jag önskar att du skrev ett blogginlägg om hormonproblem: Hade du menstruationsproblem/utebliven mens i samband med din ortorexi och hur fick du igång den? Hur viktigt är det egentligen med en sund kroppsfettsprocent?

Som jag skrev ovan hade jag INTE mens under min ortorexi. Inte under tiden med anorexi heller. Och det tog även lång tid efter att jag blivit frisk innan jag fick tillbaka den, vilket jag gissar även berodde på stress. Hög anspänning p.g.a. oro och mycket jobb? Och även om kroppen var återställd rent fysiskt kanske den inte litade på mig?  Typ ”när kommer nästa svältperiod? Måste spara på energin tills dess..”. Detsamma under mentalt påfrestande perioder.

Det är svårt att svara på hur jag fick igång min mens, men för det första krävs att kroppen har tillräckligt med energi för att prioritera förmågan att bli gravid. Sen är 20-30% kroppsfett att rekommendera för kvinnor, vilket är ett bättre mått att sträva efter än kg på vågen eller BMI. Läs gärna mitt inlägg ”vikten av vikten – om kroppsfett och att bli kompis med din kropp”. Där svara jag på frågan hur viktigt det är med en sund kroppsfettsprocent – både fysiskt och mentalt.

Sen finns det såklart undantag. I u-länder finns det t.ex. kvinnor som får mens även om de är undernärda och lever under extrema förhållanden. Och vissa kan vara fullt friska, men ändå inte få mens p.g.a. olika omständigheter och sjukdomar. Jag är ingen expert och rekommenderar alltid ett besök hos en gynekolog eller fertilitetsklinik om du är orolig.

Fördelar med mens

Förutom att det är en bra riktlinje för oss tjejer på att kroppen mår bra och att du kan bli gravid, kan du även få ut mer av träningen. Studier visar att du presterar som bäst under och direkt efter mensen, så därför kan du periodisera träningen efter den om du har speciella mål. Eller bara känna dig jäkligt stark – kvinnlig power!

annalissjanis kompisintervaller

Jonna skrattar måttligt åt mina ”miniblöjor” och undrar över det här med mens. Jag försöker förklara och hon frågar vidare:

– Stackars mamma som blöder..
– Nej, det gör inte ont. Och det är bra, för det visar att en tjej kan få barn. Men när blodet kommer är det ingen bebis i magen..
– Hur blev första människan till?
– Oj, ja..  det finns många olika teorier..
– Det var konungen!

Sen skuttar hon iväg, nöjd med sin egen slutsats.

Fler lästips om mens:

4 kommentarer

  1. Åh, så passande inlägg för mig att läsa just precis nu. Har ett… problem. Eller en fråga kanske. Hur som helst. Jag tränar väldigt mycket, främst crossfit, 7-10 pass i veckan. Har senaste året gått från 64 kg till 54 kg till mina 165 cm, fått 6-pack, väldigt synliga muskler och muskelfibrer samt ådror på armar, mage och rygg och samtidigt blivit såväl starkare som snabbare. Äter mycket (2500-3000kcal/dag). Vilopuls på ca. 48-50 och kan t.ex. springa milen på 48 min, göra 20 strikta pull ups, dips med +35 kg extravikt, bänka 65 kg och marka 115 kg. Så jag har ju utvecklats och är vältränad och äter = borde inte ligga för lågt i energiintag, eller? För då borde jag inte orka träna så mycket och bli bättre? MEN sen har vi då anledningen till att jag tror det motsatta – att jag inte haft mens sedan i våras. Problemet är dock att jag inte vet om det beror på mina minipiller som jag började med för snart ett år sedan (vanlig biverkning av dem är just utebliven mens) eller om det beror på för låg fettprocent. Kan man träna så mycket som jag, väga 54 kg och vara 165 cm lång, utvecklas inom träningen OCH vara hälsosam och ha mens samtidigt? Ser ju bara ”alla crossfit-tjejer på instagram” som har både låg fettprocent, magrutor och tränar dagarna i ända, och om DE kan det borde ju JAG också kunna det (vet ju dock inte hur de mår egentligen men…)? Eller tror du min uteblivna mens är ett tecken på för låg fettprocent/för mycket träning/för låg vikt, snarare än en biverkning av mina minipiller? Å ena sidan vill jag ju gå upp något kilo i vikt och även lite i fett och se vad som händer med mensen, å andra sidan trivs jag SÅ bra med den kropp jag har nu och det vore surt om detta beror på minipillren och jag ”tappar” den fysik jag byggt upp ”i onödan”… Är så kluven. Behöver typ.. råd. Eller något och jag tycker du är klok. Är ju samtidigt lite ”rädd” att tappa den lite lättare kropp jag har nu för jag tycker ju om den…

    Tack på förhand, och förlåt för en ganska lång kommentar.

    1. Anna Lissjanis

      E – jag tycker det låter som att du redan har svaret. Även om du äter mycket får kroppen inte tillräckligt med återhämtning som tränar då mycket och hårt + som du skriver – har för lite kroppsfett och därmed låga östrogennivåer. Jag tror inte det är pga dina minipiller.

      Förstår att du är nöjd med din utveckling i prestation och form, men tänk gärna ett varv till om du vill ha barn (om du inte redan har) samt för att hålla dig frisk och stark i framtiden. Jag tycker inte du ska sluta med crossfit, men kanske dra ner på antalet pass? Och jag kan av erfarenhet meddela att det GÅR att tycka om sin kropp med lite mer ”hull” på sig, så våga ät mer kolhydrater och energitäta livsmedel, samt vila. Sen skadade det ju inte att prata med en gynekolog ang dina minipiller och om du vill få en undersökning varför inte mensen kommer.

      Så här tänker ja, men viljan måste komma från dig själv. Oavsett önskar jag dig all lycka till. KRAM!

  2. ”Det var konungen!”
    Haha! Alltså barn och deras tankar. Underbart. 😀

    1. Anna Lissjanis

      Eller hur! Jag trodde hon tänkte på gud, men det var nog snarare Lejonkungen.. 😉

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *