FILM: 5 rörlighetsövningar med pinne

Fredag bästa du!

Skön känsla oavsett om det är höstlov eller inte och var man än befinner sig. Håller du med? Och i vanlig ordning vill jag bjuda dig på film, idag med ett efterfrågat tema – rörlighetsövningar med pinne!

Jag la upp den här bilden med pinnen på Instagram för ett par veckor sen och det var många som frågade vad jag gör med den. Oftast något av de i filmen, som uppvärmning eller mellan andra styrkeövningar. Men innan jag visar dig vill jag ta upp några fördelar som alltid är bra att grunda med.

Fördelar du får av rölighetsträning

  • Din kropp har lägre skaderisk och större potential att bli stark ju mindre begränsningar i rörelserna du har. Du kan exempelvis jobba med fullt rörelseutslag i många övningar, som att gå djupare i din knäböj.
  • Bättre prestation och funktion. Att all belastande träning, som styrketräning och löpning, kan göra dig stel vilket i sin tur leder till minskad funktionalitet i idrotten och i vardagen.
  • Rörlighetsträning motverkar stelhet ger bättre kroppshållning och minskad skaderisk.
  • Ett skönt sätt att värma upp, få cirkulation och dynamisk stretch innan belastande träning.

5 rörlighetsövningar med pinne

  1. Skulderrotation – rotera framifrån och bak. Om du är för stel breddar du avståndet mellan händerna och tvärtom ifall du är rörlig.
  2. Trasdocka till sträck – tänk att pinnen ”rullar längs kroppen” ner mot fötterna och upp så att du blir riktigt lång.
  3. Väderkvarnen – vrid med ena änden av pinnen mot motsatt fot.
  4. Sidoböj – sträck raka armar uppåt och böj enbart i midjan åt en sida i taget.
  5. Overhead squat – håll pinnen med raka armar upp mot taket. Eftersträva att hålla dem så medan du böjer djupt ner i en knäböj.

Upplägg: Välj en eller ett par av dessa rörlighetsövningar med pinne för att mjuka upp inför din övriga träning eller som ett enskilt rörlighetspass.

Strax ska jag vandra bort till Jormgymmet sista passet för den här gången. Sen dröjer det till jul innan jag får återse mitt favoritgym igen, men pinnar finns i alla fall gott om på de flesta gym nu för tiden.

KRAM och hoppas du får en fantastisk fredag! /A

Fler filmtips med rörlighetsträning:

2 kommentarer

  1. Rörlighet är ju så bra och viktigt att komma ihåg. Jag har en ”rutin” om 5 övningar i ett svep som jag brukar värma upp med inför styrketräning för att mjuka upp leder och rörligheten.

    1. Anna Lissjanis

      Johanna – vad bra att du fått in det som vana. Lite och ofta gör stor skillnad.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *