3 superset för ”discomusklerna” och om att ”må snyggt”

Godmorgon fina!

Tillbaka till skolor, heltidsjobb, gymnastik, storhandling och annat fortsätter jag blicka bakåt på bitar från Jorm. Som bloggare är det kanon med en fullmatad kamera från dagar med mer space. Och gamla pass rostar inte för mig och kan vara helt nya och lockande för dig?

Som jag nämnt kör jag mycket superset under lättare styrkeperioder. Alltså två övningar direkt efter varandra utan vila. På officiella halloweendagen förra onsdagen kom jag i stämning med att ”pumpa discomusklerna”. Du fattar säkert – pumpa som i halloweenpumpa. Jag gillar att leka med ord liksom att träna axlar. Därför är det muskelgruppen jag om någon kör som ”discoträning”, istället för bröst och biceps som alltid skojats som typiska att pumpa upp för fåfängan inför festligheter.

Må snyggt

En cool kvinna jag gillar och får mycket inspiration från, Betty E Wassenius, har myntat begreppet ”må snyggt”. Något som jag tolkar som allt du gör för att vara stolt över och trivas med dig själv. Känna dig smasching (hittar inget bättre ord på svenska). Det har inget med hur du ser ut inför andra, även om du har en fantastisk utstrålning när du mår snyggt. Och du vet säkert vad som får dig att känna så, vilket enligt mig kan vara allt från upplyftande tankar, kläder, goda handlingar och mat, sömn, kärlek, träning och annat.

Biceps är egentligen ingen muskelgrupp jag fokuserar mycket på, den får ju så mycket träning vid chins och andra övningar, men den här gången chockade jag dem med hela 2 övningar. Skönt och smärtsamt på samma gång och nog mådde jag snyggt – som alltid under ett träningspass.

3 superset för discomusklerna – axlar och biceps

  • Militärpress med stång + bicepscurl med hantlar, 4 x 15 superset
  • Axeldrag till bröstet + omvända flyes på bänk, 3 x 15 superset
  • Hantellyft åt sidan + bicepscurl med stång, 3 x 15 superset

Upplägg: Jag kör alltså två övningar direkt efter varandra, vilar sen 30-60 sekunder och upprepar. Tidseffektivt och en helt annan känsla än att träna med tunga vikter och få repetitioner.

Kör så det ryker om du testar och må snyggt. KRAM! /A

Fler träningsprogram med superset

2 kommentarer

  1. Hej, Anna
    jag undrar över dina åsikter kring mandometerkliniken och om du tycke ratt det är värt att söka det om man vill bli frisk från en ätstörning. Jag har själv uns och är normalviktig. vill verkligen hitta rätt och en vårdform som passar mig och bli frisk efter 4 års (blev först sjuk när jag var 14 år och är 18 år nu) lidande, men vet inte riktigt vart jag ska vända mig och mando intresserar men samtidigt skrämmer mig med tanke på deras skillnader från den traditionella ätstöringsvården, ex. att dem ser sjukdomen som fysisk och att det endast är fokus på maten och inget på de psykiska problemen. var det endast fokus på mat och vikt, samt brydde de sig om självkänslan och de psykiska problemen hoppas att jag inte är allt för besvärlig och att du har tid att svara på min fråga.

    1. Anna Lissjanis

      Nathalie – jag skulle snarare rekommendera dig Ylab om det är mer åt ortorexi du har? Där får du även gå utbildningar inom kost/ätstörningar och terapi. Kostar endel, men absolut värt för att bli fri från ätstörningar för gott. Kika gärna in på deras hemsida! Mandometerkliniken är bättre för den med anorexi och som behöver hjälp att komma ur sin svält.

      KRAM och all lycka till!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *