FILM: 3 superbra coreövningar

Fredag bästa du!

Och den här veckan är det inte jag själv som filmat och klippt, även om det är jag som står för övningarna. En vacker och blåsig dag i augusti spelade jag in träningsfilmer tillsammans med Lev & Dröm till Postkodlotteriets kanaler. Som du vet älskar jag att pyssla med det kreativa kring filmskapande, men det är alltid roligt att samarbeta med andra och se hur professionella på området får ihop det. Jag är självlärd när det gäller film, vilket räcker för att få fram det jag vill, men här snackar vi vinklar och ljudfiler på en annan nivå.

För dig är det kanske ändå själva träningstipsen som är mest intressant? Och självklart vill jag visa tipsen även för dig som följer mig här. I det här klippet 3 superbra coreövningar. Varför jag tycker de är så grymma förklarar jag efter varje övning i texten under filmen.

3 superbra coreövningar

1. Hängande benlyft. Bara att hänga tränar din greppstyrka som du har stor nytta av i din vardag. Du vet, bära matkassar och annat, samtidigt som coremusklerna också jobbar hårt. Extra bonus om du drar upp knäna eller ännu tyngre – lyft raka ben upp till stången du hänger i.
2. Bencykling. Dina sneda magmuskler är extra bra att stärka eftersom de är med i alla dina vridningar i bålen och jobbar för att dra ihop en ev. magmuskeldelning. Dessutom får du bra träning av höftböjarmuskeln.
3. Trebent hund med diagonalt benindrag. Kanonövning eftersom du aktiverar hela muskelslingorna, från baksidan och diagonalt till framsidan. Kroppen är komplex och dessa delar hänger ihop, varför det är bra att träna kroppens förmåga att använda dessa.

Välj en eller ett par av övningarna att lägga till din övriga träning och gör runt 3 x 10 repetitioner av varje övning/per sida.

Kör hårt om du testar och hopppas du får en fantastisk fredag. KRAM! /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *