Veckans träningsplan och helgen ur mobilen #60

”I bend so I don´t break”..

Inte vid lika många yogapass här i Stockholm som helgen i Åre, men ett i veckan på ren rutin. Att yoga på lördagar sitter i ryggraden efter den här hösten, då jag bestämt mig för att prioritera det igen. För att jag behöver djupandningen och för att kroppen ska hålla på sikt. Ett pass i veckan gör mig knappast smidigast i stan, men det är en fantastiskt skön start på helgen och gör absolut skillnad tillsammans med annan ”smygyoga”.

Som vanligt vill jag inleda veckan med att berätta om min helg, men apropå ovan – även min planerade träning. Både för att själv få översikt och om du vill hämta idéer. En träningsplan är ju alltid personlig, men jag får själv mycket inspiration av att läsa hur andra tränar och tänker att du kanske också gör det? Jag ristar aldrig min träningsplan i sten, men oavsett veckodag gillar jag att ha ett syfte bakom träningen. Just nu – att få en blandning av styrketräning, konditionsträning och rörlighetsträning. Och att blanda prestationsinriktade pass med myspass.

Veckans träningsplan

  • Söndag – löpning (veckans intervaller, 10 x 1-minutersintervaller) √
  • Måndag – styrka, fokus underkropp (men med basövningar, så hela kroppen aktiveras)
  • Tisdag – styrka fokus rygg, baksida axlar, triceps (men med basövningar som ex. pull-ups och push-ups/helkroppsövningar)
  • Onsdag – vila
  • Torsdag – styrka fokus bröst, axlar, biceps (men med basövningar som ex. dips och chins/helkroppsövningar)
  • Fredag – löpning
  • Lördag – yoga
  • Söndag – vila eller löpning

Mina tankar bakom:

  1. Mål: 1. Vara all roundtränad för livet (ex. skidåkning med barnen, oplanerade äventyr och vardagssysslor). 2. Bibehålla- och långsiktigt bygga styrka och muskler (ex. göra 8 pull-ups och pressa min kroppsvikt,), hålla mig skadefri. 2. Bibehålla kondition och löpteknik för uthållighet i vardagen och att kunna njuta av en löptur utan att ”dö”, året om. 3. Hålla mig någorlunda rörlig, vilket är viktigt för både nr 1 och 2. 4. För fåfängan, vilket jag inte behöver tänka på utan får på köpet av 1, 2, 3.
  2. Veckomål: 2-3 konditionspass, 3 styrkepass, 1 yogapass, 1 vilodag
  3. Varför? 1. Kul- och må-bra-faktorn – jag älskar att träna olika saker. 2. Funktionen – för att det detta tar mig mot mina mål. 3. Balansen – genom att planera ser jag till att träna olika funktioner och även få min vilodag och tid för lugnare pass.

Som sagt – inte säkert att min träning passar dig (inte ens mig om min dagsform/barnens/jobbets inte ståmmer),  men använd gärna som inspiration att stoppa in din egen plan och mål i.

Det var veckans framåtblick träningsmässigt och här kikar vi tillbaka på helgen som gått. Som vanligt med start en bit in på veckan.

Helgen ur mobilen #60

  • Ovärderlig lycka är att mötas av en teckning full av kärlek, trött efter en lång arbetsdag. I hörnet ser du Jonnas mästerverk som hon överraskade mig med i onsdags. Plötsligt var alla problem bagateller.. ♥
  • Ansiktsbehandling hos Cool Derma var en av torsdagens arbetsuppgifter. Jag vet – ofantligt lyxigt! Desto mer jobb efteråt, att få till en artikel (kommer även berätta här i bloggen), men där och då ren njutning.
  • Transportlöpning med Junior och Jonna på varsin cykel startade upp min fredag. Det har blivit vinter i Stockholm och Junior vägrade ha på sig annat än sin skinnjacka, men lärde sig att det inte funkar efter den där turen. Ibland tror jag mer på att låta barnen känna själva än att tjata, men självklart hade han varmare kläder på skolan att dra på sen. Själv fortsatte jag med ett varv i Lill-Jansskogen efter lämning. Älskar verkligen att springa när det är såhär frostigt och fint!
  • Lugn lördagsmorgon och yoga inledde helgen. Jag och Junior var som vanligt uppe först. Myste i soffan med kaffe / iPad och sen gick jag på yoga. Hatha Yoga står det på schemat, men klassen är ändå rätt snabb. Kanske blivit fel, men ändå tid för djupa andetag och att känna spänningarna släppa.
  • Black Week har du knappast missat. Jag passade på att shoppa julklappar till de små och vinterskor till mig själv. Storbarnen är svåra att handla till, men de kan själv leta upp sina önskningar.
  • Kalas, fotboll och kompisar har varit barnens fokus den här helgen. I lördags var Junior och Jonna på ett jättelekland i Exploria Nöjescenter medan Hampus hade match. Mycket inbokat även på helgerna hos oss, men även tid att landa..
  • Ett lätt, vitt puder har lagt sig över Stockholm. Så fint och jag hittar gärna på ärenden för att komma ut. Gick och handlade i lördags, trots att vi inte behövde något och i söndags blev det både en löptur och häng i parken för att få vara ute.
  • Smygstartade julen med att shoppa pepparkakshusdelar och julmust av ren stämning. Dessutom tände jag alla ljus i adventsljusstaken i brist på värmeljus eller annan ljusstake. Jag vet – brott mot alla julens lagar, men är säker på att jag inte hinner tröttna innan januari. Mindre regler, mer mys tycker jag!

Min träningsplan och helg – hur ser/såg din ut? Berätta gärna om din om du vill, eller bara läs och ta åt dig av det du gillar.

KRAM! /A

2 kommentarer

  1. Kan bara hålla med om att det är så härligt att springa när det är sol och frost, man blir så glad av allt det fina och löpningen går lätt när man slipper bli överhettad. Extra härligt känns det för mig som nu börjar springa igen efter att ha fått barn.

    1. Anna Lissjanis

      Ja, visst är det! Och förstår att du fått en nytändning nu efter förlossningen. Underbart! Stort grattis – både till barnet och löpningen! 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *