Mina 4 främsta träningsformer och varför

Vilken träningsform gillar du bäst?

Jag har fått frågan många gånger, men har alltid lika svårt att svara. Kanske är det tack vare min uppväxt, där jag fick prova på flera olika sporter? Att det satt sig ett behov av variation i kroppen? Eller är det bara mitt sug efter olika känslor och upplevelser som drar mig till flera träningsformer? Hur är det med dig? Gillar du att träna en sak eller flera olika?

Att hålla på med flera träningsformer har inte gjort mig till proffs på något, men det ger mig många andra fördelar. Bland är det bra för kroppen med variation, för att klara olika slags fysiska utmaningar i livet och hålla sig skadefri. Dels bra för det mentala, om du som jag är rastlös och nyfiken? Och för dig som inte hittat något du gillar än, eller vill prova på något nytt, skriver jag om mina ”varför” med fyra favoritträningsformer här nedan. Det är såklart individuellt, men så himla olika är vi ändå inte tänker jag.

Mina 4 främsta träningsformer och varför

Löpning..

..var första träningsformen jag kände lyckorus och flow vid, samt att ”det här KAN jag!”. Konditionsidrott var den första träningen mina föräldrar introducerade mig för, med längdskidåkning, skridskor och vardagsmotion i fjällen. Jag lärde mig älska att känna puls, svett och friheten att ta mig fram av egen maskin, naturupplevelsen och det meditativa.

Först i vuxen ålder började jag gilla prestationsträning. Att skita på nya tider, utmanar mina gränser vid intervaller och springa lopp. Så till den grad att det blev för mycket för kroppen ett tag, men sen hittade jag tillbaka till en lagom mix. Ofta ett intervallpass i veckan och resten på känsla, gärna med en vän. Bild från min och Elins pratjogg rund Djurgården i fredags.

Varför?

  • Frihet
  • Fart
  • Svett
  • Endorfiner
  • Ger god kondition
  • Starkt hjärta
  • Tillgänglighet
  • Naturupplevelse
  • Socialt ibland / ensamtid ibland

Styrketräning..

..hittade jag till först som 17-18-åring. När jag pluggade Multimediadesign på Karlstads Universitet hängde jag med killarna i klassen till skolans källargym. Från början mest för att jag ville bygga upp mina ”pinnben”, men sen fastnade jag även för den tuffa miljön, helkroppsträning och den mentala powerkänslan. I samma takt som styrkan och antalet kg på kroppen ökade, ökade självförtroendet. Dessutom intresset för hur träning över lag påverkar oss, varför jag under sista studieåret även åkte till Stockholm för att gå en utbildning till personlig tränare. Startskottet till yrkeslivet och kärleken till styrketräning jag fortfarande har.

Varför?

  • Självförtroende
  • Fysisk- och mental styrka till övriga livet
  • Skadefrihet
  • Erfarenhet till mitt yrke
  • Nyfikenhet på kroppen
  • Fåfänga/estetiskt intresse av muskler

Yoga..

..var min senaste skatt. Jag var ju ”för rastlös” för yoga och fick lätt panik av tanken på att ”bara sitta still och meditera”. Tänk så fel jag hade. En dag gav jag det en chans och aldrig har jag haft sån träningsvärk djupt inne i magen. Det var där, i det fysiska, jag fastnade. Sen gick jag regelbundet på SATS-klasser och hittade allt mer jag gillade med träningsformen.

Vid yogan kunde jag njuta av kroppen utan prestationspress, känna spänningar släppa och koppla bort allt grubbel för en stund. En lika stor mental- som fysisk omstart. Jag blev så frälst att jag utbildade mig till instruktör och ledde klasser flera år på KTH-Hallen och event. Idag håller jag inga regelbundna klasser p.g.a. heltidsjobb på SportHälsa och att jag vill ha fritt att styra min tid, men går gärna på yogaklasser själv som du säkert sett.

Varför?

  • En stund att landa / stressa av
  • Kärlek till kroppen
  • Prestationsfritt
  • Rörlighet
  • Skadefrihet
  • Lär mig djupandas
  • Rörelsenjutning
  • Mental omstart

Skidor..

..kom egentligen in före löpning i livet – både utför och på längden. Min pappa lärde mig åka redan som 4-åring och jag tävlade i båda formerna i flera år som barn. Aldrig på någon hög nivå med prestationspress, vilket kan ha varit en fördel. Skidåkning har alltid varit positivt laddat, både själva aktiviteten och det runt omkring. Du förstår säkert när du ser bilden ovan, från förra julen. Och det är därför jag la den sist av mina 4 favoritträningsformer, eftersom det är vad jag längtar efter mest just nu. Hoppas på en vit jul uppe i Jorm och något varv uppe på Blåsjöfjället.

Varför?

  • Frihet
  • Naturupplevelsen
  • ”Jag-mot-snö-och-kyla-mäktighet”
  • Skonsam och mild konditionsträning
  • Uthållighetsstyrka i hela kroppen
  • Rörelsenjutning

Ej listat som jag också tränat i perioder är thai boxning, simning, cykling, bordtennis, brottning, crossfit. Också roligt, men ovan är det jag främst fastnat för.

Vad tränar du – och varför? Vore roligt att höra. KRAM! /A

3 kommentarer

  1. Simning och då crawl är min nya grej. För att det är så jäkla svårt. Jag är van att kunna förlita mig på min fysik och kondition men i simningen är det bara att glömma det. Utan teknik och andning ingen framgång 🙂

    1. Anna Lissjanis

      Häftigt! Just simning har aldrig varit min bästa gren, men jag hade säkert fastnat om jag gett det en chans. Kul att du hittat något nytt att växa med! 🙂

  2. Löp, sim, golf, yoga är helt klart favoriterna.
    Men gillar också cykling, styrketräning, racketsporter och lagsporter.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *