Bra hur-du-än-gör-pass

Ett planerat intervallpass på löpband som blev utomhusspring..

För att jag behövde luft. För att solen lockade (se nedan). För att allt uppe i skallen satt sig på sömnen, som satt sig i kroppen. Jag somnar som en stock om kvällarna, men vaknar tidigt med en lång kom-ihåg-lista i huvudet. Klarvaken hjärna, trött kropp. Och ja, jag borde ha en bok att skriva upp allt i vid sängen eller tagga ner om dagarna, men nu är det så här. Och tills boken ligger där gör jag mitt bästa.

Apropå det här med kroppshets tänker jag att det både kan vara något vi upplever utifrån och från oss själva. Jag själv har t.ex. haft perioder med (ännu mer) hård press på mig själv, snarare än att yttre faktorer ”hetsat” mig. I alla fall inte medvetet. Och för 5 år sen hade jag säkert puschat mig själv till att springa de där löpbandsintervallerna ändå, där jag vet att det är svårt att låta bli att pressa mig mot rekordfart, men det är i alla fall en sak jag lärt mig de senaste åren. Att det kommer fler dagar, då jag är mer fit for fight. Att jag egentligen inte har några måsten alls med min träning och att inget blir bättre av att pressa på när belastningen redan är hög.

Bra hur-du-än-gör-pass

Och är det någon träning/motion du ska göra i ett trött och stressat läge är det utomhuspass. Det går liksom inte att misslyckas, är betydligt svårare både att under- och överprestera (vilket inte alltid är så smart om du redan har hög belastning i livet):

  1. Bara genom att komma ut så har du fått syre och förhoppningsvis en gnutta ljus.
  2. Knappast står du helt stilla, så även om det ”bara” blir en promenad så har du gjort kroppen en björntjänst om vardagen är stillasittande, genom att röra på dig en stund. Betydligt bättre än att gå till gymmet och ”sitta i en maskin och halvsova” om du är trött. Och oändliga möjligheter att maxa om pigg.
  3. När du springer ute kommer kupering som tränar kroppen för något du alltid har nytta av – att med lätthet ta dig över livets varierande underlag och backar.
  4. Om du springer intervaller är det kroppen som bestämmer farten, alltså du gör ditt bästa utifrån dagsformen istället för ”löpbandets inställda hastighet”. Betydligt mer skonsamt om belastningen redan är hög från andra håll, men ändå konditionshöjande.

För mig blev det 45 minuters bra-hur-du-än-gör-pass igår morse. De tuffa intervallerna spar jag till en piggare dag. Ingen hets!

KRAM! /A

7 kommentarer

  1. Helt rätt! Jag har återupptäckt att ute alltid är bäst. Fast björntjänst är inte rätt uttryck (punkt 2) det är något som i all välmening blir negativt eller tom förödande ☺️

    1. Anna Lissjanis

      Härligt att höra! Men hmm.. jag kopplar inte riktigt vad som är negativt med att röra på kroppen utomhus? Kanske menar vi olika saker? Eller har jag missat något när jag försökt uttrycka mig?

      1. Inget är negativt med att röra kroppen ute! Men ”björntjänst” som du skriver betyder att ha en god intention som leder till något negativt/dåligt. Googla 😄 och sorry för att jag märker ord…budskapet går fram, ute är härligt! Idag har jag cykla mtb i regnet, sölig men glad

      2. Anna Lissjanis

        Ahh, tack för att du berättar! Jag trodde ”björntjänst” var typ ”björnkram”, en stor och varm tjänst till sin kropp tänkte jag. Bra att du säger till så att jag inte skriver samma sak igen, haha. Låter skönt! Ska också ut i Stockholms duggregn strax. Önskar dig en fortsatt skön söndag!

  2. Jag mailar mig själv – eller alltså jag mailar från min privata mail som jag har i tfn – till min jobbmail som jag INTE har i tfn. Då tycker iaf jag att jag kan släppa det iaf hyfsat bra.

    Jag längtar ff efter att en får en notifikation om ngn (typ du😝) svarar på min kommentar❤️ För du är superb på stt svara på kommentarer, men synd om folk inte det dem😍

    1. Anna Lissjanis

      Bra att du påminner! Jag har bett IT hos United Influencers om att ordna detta, men det funkar alltså fortfarande inte?! Ska be dem igen. KRAM! <3

      1. Nej, brukar inte få det då jag kommenterar 😊

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *