FILM: 180° rörlighetsflöde utan redskap

Fredag vännen!

Men nja, jag är inte helt på topp. Varför ska jag berätta senare och här visar jag något som kan få en att må bättre. Att landa, andas och mjuka upp så att spänningar släpper. Det är häftigt hur det mentala hänger ihop med det fysiska. Och tänker vi rent praktiskt är det här exempel på en bra uppvärmning, om du vill minska skaderisken och komma djupare i dina övningar.

Jag gillar yoga som du vet och det här blir lite som det. Ett skönt flöde som sträcker ut baksida lår, mjukar upp kring höften, sätet och bröstryggen.

180° rörlighetsflöde utan redskap

  1. Gör ett djupt utfall med raka armar mot himlen.
  2. Sträck på främre benet, fäll i höften och stretcha baksida lår och vad.
  3. Sitt ner i en djup squat på ena benet och sträck ut insida lår med andra benet rakt.
  4. Byt sida – upprepa!

Den här typen av rörlighetsflöde lägger jag gärna in några minuter innan ett styrkepass eller mellan tyngre övningar. Jag har nästan helt slutat köra konditionsträning som uppvärmning för att det här är så skönt. Och för att jag är lite lat, haha. Hur värmer du helst upp?

Stor kram och hoppas du får en riktigt fin dag! /A

Läs mer om fördelar med rörlighetsträning och få fler tips på övningar här.

2 kommentarer

  1. va kul. Jag tänkte just imorse att jag tycker det känns så onödigt att värma upp på crosstrainern och det känns som jag slösar med tid, försöker hålla min gymtid kring halvtimmen. Men det här känns som ett bättre alternativ, mer ”nödvändigt.”

    1. Anna Lissjanis

      Crosstrainer är inte slöseri med tid, men håller med om att det här är skönt och snabbare när ont om tid 🙂

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *