Gymkondispass inför längdskidåkning – 60 minuters upplägg

Hur går det med din träning inför Nattvasan?

..undrade en läsare. Eftersom Nattvasan har samma distans som Vasaloppet Öppet Spår kör jag i princip på samma upplägg som då, förutom med lite mer skejt. Och eftersom jag inte har något prestationsmål känner jag mig inte stressad. Istället är det riktigt kul att ha ett mål att sikta på igen, det ger gnista.

Igår körde jag mitt första Vasaloppsinriktade träningspass, alltså konditionsmässigt. Styrketräningen är ju också en viktig del, men den allra bästa träningen är ändå så grenspecifikt som möjligt. Alltså med rörelser och puls likt längdskidåkning i det här fallet – på eller utan snö. Eftersom man både får skejta och åka klassiskt på Nattvasan körde jag ett pass på 3 maskiner, där rörelserna för över- och underkropp liknar skidåkningen mest.

Gymkondispass, där jag växlar mellan olika konditionsmaskiner, har jag haft som upplägg i många år. Det rekommenderar jag både för att det är roligare än att köra på bara en maskin och ger allsidig träning, även om du inte tränar inför längdskidåkning.

Ser kanske inte så kul ut, men jag gillar ändå det där monotona. Att släppa allt i skallen, vilket varit mycket den här veckan, och jobba repetitivt med kroppen.

Gymkondispass inför längdskidåkning

  • 20 minuter roddmaskin – bra för att hela kroppen involveras, precis om vid längdskidåkning
  • 20 minuter SkiErg – den mest grenspecifika träning du kan göra på gymmet inför stakning vid längdskidåkning
  • 20 minuter Wave – liknande bentagen vid skejt på skidor eller skridskor

Jag hade bara en timme på mig, eftersom Jonas löste av mig hemma med sjuk Jonna mellan möten, men framöver ska jag successivt öka tiden på de olika maskinerna till ett långpass i veckan. Om de inte drar upp spåren på Gärdet, för det är betydligt härligare att träna i sin rätta miljö tycker jag. Hoppas även att det finns tillräckligt med snö uppe i Jorm under julen, så vi kan göra en repris på det här. Helt magiskt!

Har du några träningsmål just nu? Jag peppar gärna och ger råd om jag kan. KRAM! /A

P.S. En samlad guide för dig som också ska åka Vasaloppet, Nattvasan, annat lopp eller tränar för behagliga turer på egen hand hittar du här: längdskidåkning – mina bästa träningstips, med både kondition, styrka, teknik, utrustning och mental pepp.

2 kommentarer

  1. Bästa Anna! Du brukar alltid ha bra hemmatränings pass på din blogg så snälla kan du inte bjuda på några såhär i juletider? Har en vecka ute på landet utan gym och vill gärna köra lite inomhusträning. För kallt för o springa ute..
    Tack snälla och god jul!

    1. Anna Lissjanis

      Hinner tyvärr inte skapa några nya innan jul, men har en hel spellista med hemmaträningspass du kan välja och vraka mellan här: https://www.youtube.com/watch?v=Mw0HCvJQ86I&list=PLb1aoOPQp7idhDz4E8QHWWxnGM_MwxFLR (och det här speciellt: https://youtu.be/sk6bbhSOG9k)

      Dessutom, om du vill ha tydligare instruktioner, hittar du mina inlägg med video och text här: http://www.annalissjanis.se/?s=hemmaträning

      GOD JUL! <3

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *