FILM: 3 superset med rumpfokus – fredagsfys för julskinkan

Fredag bästa du!

Dan före dan för dan för dopparedan. Går du också mot ledighet eller jobbar under julen? Jag kör min sista jobbdag inför ledigheten och barnen går en halvdag på skolan, sen jullov. Jag kommer ha med datorn och uppdatera lite, men så mycket som möjligt ska jag släppa det. Umgås med familjen och äta revbensspjäll. Julskinka är jag faktiskt inte så förtjust i, förutom när den är nygriljerad och varm, men jag gillar låga skämt om den i samband med rumpträning.

Träna kommer jag fortsätta med, men inte lika tungt som de sista veckorna. Istället hoppas jag på skidåkning – på SNÖ – och några lättare styrkepass. Liknande övningar som du ser här i passet från i måndags, men med mindre vikter och fler repetitioner en period.

Rumpfokus är inte bara något jag har i veckans träningsfilm – det har kommit att bli fitnessvärldens stora trend. Positivt med tanke på vilken viktig funktion rumpan har. Och det visuella får bli en fin bonus i min värld. Sen är det andra som tänker tvärtom och det kan man också få tycka. I alla fall vill jag visa ett exempel från ett av min tunga pass där jag låg på runt 6 repetitioner per set.

3 superset med rumpfokus

  • Superset 1: marklyft + box jump
  • Superset 2: hip thrust + kettlebell från squat
  • Superset 3: utfallsgång + marklyft och ”kast över axel med tung boll”

Upplägg: Kör 4 x 6-8 repetitioner av varje superset om du vill köra ett riktigt tungt pass. Annars minskar du vikterna och gör fler repetitioner, förslagsvis runt 12 per set.

Kör hårt om du testar passet och hoppas du får en fantastisk fredag. KRAM! /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *