Barn och SOCKER – mutor, förbud och riktlinjer? Näringsfysiolog Anki Sundin ger dig sina bästa knep i #Rörelseglädjepodden 21

– Det bästa med lördag är GODIS!

..kan Jonna säga. Hon är en riktigt liten godisgris som älskar allt sött. Och eftersom vi försöker hålla oss till att bara äta lördagsgodis blir det såklart extra festligt när dagen väl kommer och vi plockar ihop varsin påse.

”Allt men inte alltid” är en tanke jag ofta tjatar om och med min bakgrund vill jag inte måla upp socker som något farligt. Det är det ju inte heller, men som sagt – allt handlar om mängd, frekvens och inställning. Jag tror det psykologiska kan bli minst lika skadligt som det fysiska, alltså om vi blir rädda för att äta av olika anledningar. Samtidigt finns forskning som tydligt visar att många av oss får i sig för mycket socker och det är lättare att få in goda vanor i unga år.

Så hur ska vi då tänka kring barn och socker? Min egen inställning till socker kan du läsa här och mer om ämnet i vårt dagsfärska avsnitt av Rörelseglädjepodden.

Barn och SOCKER – mutor, förbud och riktlinjer? I Rörelseglädjepoddens avsnitt 21 ger näringsfysiolog Anki Sundin dig sina bästa knep

Socker är ett omdebatterat ämne och många får i sig mycket mer socker än vad kroppen mår bra av. I avsnitt 21 träffar Terese och jag näringsfysiolog Anki Sundin. Snackar om hur vi kan få ett sunt förhållande till socker – för både oss vuxna och våra barn. Extra aktuellt såhär i juletid.

Lyssna på Rörelseglädjepodden här eller där andra poddar finns, som Acast och Itunes. Du är även välkommen att ställa frågor till oss i en kommentar till det här inlägget som vi besvarar i nästa avsnitt. Tagga gärna även #rörelseglädjepodden om du skriver/publicerar något som har med den att göra. Så att vi alla kan hämta inspiration från varandra om träning, hälsa och familjeliv.

In och lyssna. Puss! /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *