Dipstrappa – progression från lätt till tung variant i 6 steg

dips

Fredag kompis, men lite trix för dig som vill göra dips!

Som behöver trappa ner en period eller vill upp för att bli successivt starkare och klara en tyngre variant, genom olika steg i en dipstrappa. Jag har själv alltid gillat dips och därför kört övningen i många, många år. Kring graviditeter, magoperationen och min axelskada i lättare varianter, men ofta i någon form. Det är det som är det fina – att du alltid kan hitta en nivå av dips som passar dig. Och övningar som är lättillgängliga, d.v.s. som du kan köra hemma, utomhus eller på en resa lika gärna, som går att anpassa efter dig och tränar i princip hela din kropp gillar vi, eller hur? Slutsnackat, jag visar!

Dipstrappa – progression från lätt till tung variant i 6 steg

  1. Bänkdips med böjda ben
  2. Bänkdips med upphöjda/rakare ben
  3. Bänkdips med upphöjda/rakare ben och vikt
  4. Dips i maskin med motvikt
  5. Fria dips
  6. Fria dips med vik

Ofta lägger jag den här typen av helkroppsövningar som nr 2 efter uppvärmning, när jag har som mest kraft. Det rekommenderar jag dig med om det är någon specifik övning du vill bli bättre på, annars spelar ordningsföljden ingen roll. Och vill du få fler tips gällande tekniken visar jag dig det i den här filmen.

Hoppas du får en fantastisk fredag! Och du – skriv gärna i kommentarsfältet om det är något inslag i bloggen du önskar? I film eller text. Puss! /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *