”Slutbantat – förstå din kropp och få en vikt som håller livet ut” i Rörelseglädjepodden #23

Vi lever i ett utseendefixerat samhälle.

Där bantning och att träna för att går ner i vikt ofta är vanligare än att äta för att det är gott och få skön energi – för att du gillar det. Vanor att må bra av LIVET UT. Och det är en sak (om än tragisk) att många förstört njutningen över ätbarheter och träning för sig själva, men att högt beklaga sig och smitta andra med sin kroppsfixering gör mig arg. Speciellt när det finns barn i närheten. Det gör att jag vill skrika:

– NEJ! Du ska aldrig behöva straffa dig själv med tankar eller handlingar för det du ätit. 

– NEJ! Blanda inte ihop bantning med träning. Förstnämnda kan förstöra rörelseglädjen för alltid.

Jag vet att det kan vara svårt att värja sig eftersom bantningskulturen är så inbiten. Hos människor runtomkring dig, på gymmen och varenda kvällstidning innehåller ”råd” hur du ska komma ”i form”. Indirekt påståenden att du INTE borde vara nöjd. Men det går att lära sig att tänka källkritiskt, förstå sitt eget värde och se igenom de här ”tipsen”.

Både jag och Terese har lärt oss den hårda vägen genom behandlingar mot ätstörningar, men du ska inte behöva ner i botten för att hitta en väg att må bra. Och i vissa fall är det befogat att gå ner i vikt för hälsans skull, men hur gör man det utan att fastna i en fixering som kan ge andra problem? Som tur är finns det proffs på området som kan hjälpa oss och personer i vår närhet – stora som små. Ämnet i avsnitt 23 av Rörelseglädjepodden.

Slutbantat – förstå din kropp och få en vikt som håller livet ut, i Rörelseglädjepodden #23

Ät mindre än du gör av med så går du ner i vikt – eller? Överviktsforskaren Erik Hemmingsson har nyligen släppt boken ”Slutbantat – förstå din kropp och få en vikt som håller livet ut”. I avsnitt 23 av Rörelseglädjepodden berättar han allt vi behöver veta för att må bra i våra kroppar samt hur vi hjälper våra barn till en sund vikt. 

Lyssna på Rörelseglädjepodden här eller där andra poddar finns, som Acast och Itunes. Du är även välkommen att ställa frågor till oss i en kommentar till det här inlägget som vi besvarar i nästa avsnitt. Tagga gärna även #rörelseglädjepodden om du skriver/publicerar något som har med den att göra. Så att vi alla kan hämta inspiration från varandra om träning, hälsa och familjeliv.

Hoppas du vill lyssna. Puss! /A

2 kommentarer

  1. Intressant, jag ska lyssna! Jag har en sund relation till mat men borde gå ner några kilo för att minska belastning på knän, fotleder osv. Har BMI 27,7. Jag tränar/motionerar just nu 3-4 ggr per vecka och mår bra av det. Men då är det svårt att tappa vikt, jag blir hungrig! Äter inte mycket sötsaker osv och bra lagad mat. Tränar jag inte kan jag hålla en mer strikt kost och gå ner 5 kg ganska lätt, men det är väl som sagt bättre att träna. Och det gäller att behålla bra vikt över tid, inte gå ner en kortare period.

    1. Anna Lissjanis

      Kul att du vill lyssna Moa! Och jag är glad att du har en sund inställning till mat och träning. Precis som du skriver tycker jag också det är betydligt bättre att du tränar, vilket för med sig så många andra hälsofördelar, än att fokusera på enbart viktnedgång. Jag tror på små förändringar som du kan hålla på sikt och som du skriver – att tänka på det positiva det kan ge dig, istället för att fastna vid siffror.

      Hoppas du får några tänkvärdheter som passar dig från vårt poddavsnitt. KRAM!

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *