FILM: Träna din greppstyrka – 4 övningar

När du storhandlat och ska bära hem alla kassarna.

När du lyfter upp ditt barn från spjälsängen. När du greppar gjutjärnspannan och vänder pannkakor i luften. När du bär tunga saker på gymmet, tar starka stavtag i skidspåret och knyter näven hårt i fickan för att spara onödiga vredesutbrott. Ja du hör. Om det något du har glädje av är det din greppstyrka, både i vardagen och vid träningen. Vill du exempelvis öka dina vikter i marklyft är starka nypor ett måste om du inte ska använda ”fuskremmar” (som jag brukar kalla dragremmar för). Och det är såklart ok med hjälpmedel ibland, men är ditt syfte att göra vardagslivet lättare genom ett uthålligt grepp rekommenderar jag att träna utan.

I veckans träningsfilm visar jag dig några av alla övningar jag själv brukar köra för att träna greppstyrka. Och som du ser är det sällan bara en sak som tränas. Samtidigt som dina underarmar och ditt grepp stärks, så bygger du fantastisk råstyrka i hela kroppen. I stort sett alla dina muskler får arbeta, vilket stimulerar din muskeltillväxt och övar kroppen på att arbeta som en enhet. Det du ofta behöver här i livet och vid annan idrott.

Träna greppstyrka – 4 övningar

  1. Farmers Walk – en fenomenal övning, både för att träna greppstyrka och kopplar in hela resten kroppen, ex. core och benen.
  2. Marklyft – kungen av styrkeövningar om du frågar mig. Mer om varför och teknik vid övningen visar jag och Karl dig här.
  3. Botten upp-press med kettlebell – här går vi in på detaljer när det gäller dina små stabiliserande muskler i fingrar, handled, underarmar och axlar. Dessutom aktiverar du dina coremuskler massor för att hålla balansen, för att inte tala om ditt mentala fokus. Hjärnvila och muskelarbete i ett.
  4. Hänga – yes, det behöver inte vara mer komplicerat än så. Kanonbra coreträning samtidigt som greppet stärks.

Upplägg: Välj 1-2 övningar av dessa att lägga in i ditt eget träningsprogram. Kör dem förslagsvis 3 x 1 minut eller 3 x 12 repetitioner per övning/sida om det är muskeltillväxt du önskar. Vill du öka uthålligheten jobbar du längre och är det din råstyrka du vill öka höjer du vikterna/gör färre repetitioner.

Filmen spelade jag in efter min träning i onsdags och även idag blir det en sväng till gymmet för styrketräning. Älskar stämningen som är just på fredagar, både bland personalen och oss som tränar, känner du igen det? Hoppas du får en fantastisk fredag! /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *