FILM: När du ändå håller i stången – 7 övningar för styrka och smidighet

Att kombinera styrka och smidighet – så bra tycker jag!

Jag menar, istället för att bara stå eller sitta och vila mellan varje set är det ju ett utmärkt tillfälle att mjuka upp sina stelheter. Inte bara skönt tidsfördriv, utan något som även kommer hjälpa dig att köra dina styrkeövningar utan åtstramande begränsningar. Det som gör att vi hittar ett felaktigt rörelsemönster och skadar oss om belastningen är hög.

Precis som i förra veckans träningsfilm ger jag förslag på ett pass för hela kroppen med växelvis övningar för styrka, växelvis för smidighet. Kanske något att fira din kropp med på Internationella kvinnodagen? Den här gången lite tyngre basövningar med skivstång där du knappt behöver släppa den mellan de olika övningarna. Praktiskt va? Och som vanligt är tempot i filmen uppskruvat, så ta det lugnt, speciellt vid de sköna rörlighetsövningarna där du med fördel kan hålla kvar en stund extra.

När du ändå håller i stången – 7 övningar för styrka och smidighet

  1. Rodd
  2. Huksittande med stretch av lårens insida
  3. Marklyft
  4. Huksittande med arm mot taket
  5. Maghjulet + armhävningar
  6. Hip-thrust
  7. ”Rull-situps”

Upplägg: Kör 10 repetitioner av varje övning/per sida direkt efter varandra med pauser där du behöver. Upprepa 3-4 varv.

Kram och hoppas du får en fantastisk fredag och Internationella kvinnodag! /A

Fler liknande typer av styrka- + rörlighetspass:

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *