Hur du skapar god och allsidig allt-på-en-plåt-middag

Ja du ser, jag släpper inte taget om min plåt. Du som läste inlägget med mina 10 bästa mathacks för barnfamiljer förstår vad jag menar, där plåtmat var ett av mina absolut bästa tips. Många rätter där hela middagen tillagas på en och samma plåt, men inte alltid. Här är i alla fall några förslag när du vill spara både disk och energi med en allt-på-en-plåt-middag. Så här skapar du den för en god kombination av näring och njutning.

Hur du skapar god och allsidig allt-på-en-plåt-middag

  1. Ta en proteinkälla – fisk, kyckling, kött, quornfilé, bönor, tofu eller annat. (På bilden ovan karré, ingniden i salt och peppar).
  2. Ta en kolhydratkälla – vanlig potatis, sötpotatis, morötter, rödbetor, kålrot eller annat. (På bilden ovan potatis och grönsker som också är rika på kolhydrater).
  3. Ta en grönsak – broccoli, blomkål, vitkål, aubergine, champinjoner, paprika eller annat. (På bilden ovan rotselleri och plommon).
  4. Ta en fettkälla – olivolja, kokosolja, smör, rapsolja eller annat. (På bilden ovan olivolja ringlat över allt).
  5. Ta kryddor – färska eller torkade, salt och peppar. (På bilden ovan örtsalt och peppar).

In med allt i ugnen på 200-250° i ca 30 minuter beroende på ingredienser och önskad stekyta. Servera med en färsk grönsallad och sås eller röra. Några förslag här.

Kram och godmorgon! /A

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *